/nginx/o/2022/09/07/14814512t1h6224.jpg)
Abja-Paluoja tanklast sai klient sealtsamast ostetud kanistrisse mõõtemärgistuse järgi peaaegu liitri jagu vähem bensiini, kui makstud raha eest oleks pidanud. Nagu selgus, pole kanister mõõdunõu ning selle märgistust lõpuni usaldada ei saa. Olukorda ei selgitanud ka võetud tšekk.
Penuja elanik Reet Paju rääkis, et tavaliselt toob tal poeg muruniitja jaoks bensiini, ent seekord augustis palus ta tolle töö ära teha väimehel. Väimees unustas kanistri koju ja ostis Alexela tanklapoest uue paksust punasest plastist originaalkanistri. Kodus vaadati üheskoos, et kuigi tangitud oli viis liitrit, jätkus kanistris bensiini vaid nelja liitri mõõtekriipsuni. Et kanister oli uus ja sealtsamast tanklapoest ostetud, ei sobinud ka mõte, et sissevalamise ajal võis kanister paisuda ning mõõtekriips seepärast petta.
2,51 eurot kadu
Kütus kasutati ära ja paari nädala pärast läks Reet Paju ise kohalikku tanklasse bensiini järele. Kaasas oli kaks kanistrit: üks, mille väimees oli ostnud, ja teine juba pikemat aega kasutusel olnu, mille mõõtetriibud võivad Paju sõnul paisumise tõttu valetada. Pangaautomaadist kaks 10-eurost välja võtnud, suundus ta tanklasse.
Esimest 10-eurost automaadile andes täitis ta väimehe ostetud kanistri. «Kütust tuli nii, et viies kriips täis ei saanud, kuid väga palju puudu polnud, aga selle kümne euro eest oleksin pidanud saama üle viie liitri. Hind kliendile oli 1,899 eurot,» rääkis Paju. Tšekk näitas, et kütust oli kümne euro eest 5,41 liitri jagu.
Et olukorras selgust luua, kutsus ta tankla töötaja ja tähendas, et tahab kütust saada summa eest, mille on maksnud. Siinjuures toonitas Paju, et ei võta tankuri püstolit enne kanistrist ega paagist välja, kui viimne tilk on kohale jõudnud. «Alati vaatan tabloole ja lasen tühjaks,» kinnitas ta.
Esiti läks teenindajaga jutt sellele, et kanistrid võivad paisuda, mistap paistabki, et kogus ei tule täpselt täis. Siis sai seletatud, et tegu on sealtsamast tanklapoest ostetud korraliku kanistriga, milles on teist korda kütus sees, ning vaevalt see kohe venis. Üheskoos pandi kanister tasasele pinnale, tehti pilt ja tõdeti, et mõõtekriipsust on puudu. Edasi sai Paju nõuande helistada numbril, mis oli tanklaautomaadi juures, aga seal keegi ei vastanud.
Paju võttis teise kanistri ja pani automaati järgmise 10-eurose. Lasi kanistri töötaja juuresolekul täis ja sinna voolas kütust silma järgi nelja liitri jagu. Ta võttis makseautomaadist tšeki ning andis selle küsimise peale kohe ka töötajale näha. Seal kirjas olev ei ühtinud tabloo näiduga, mille järgi oli kulutatud 10 eurot. Tšeki järgi oli kanistrisse tulnud vaid 4,05 liitrit kütust 7,49 euro eest. «Tankisin teenindaja juuresolekul ja lasin püstoli lõpuni tühjaks. Tabloo näitas kümme eurot ja teenindaja vaatas tšekki, uuris tablood ja ütles, et ei mõista, mis toimub,» lausus Paju.
Kanister pole mõõdunõu
Alexela kinnitust mööda tekkis selline olukord tankimise katkestamise tõttu ja seda on ette tulnud, sest tankur läheb enne sisestatud summa täitumist aeglasele režiimile ning ostjale võib tunduda, et tankimine on lõppenud, ta laseb püstoli lahti ja asetab hoidjasse tagasi. Samuti võib käivituda tankuri kaitsemehhanism, et vältida ületäidet ehk kui kütus on jooksma pandud ja tankurile tundub, et anum on täis, lööb ta püstoli kinni. Väikese anuma puhul võib see juhtuda varem ja ka siis tasub jälgida, et käsitsi saaks kütus tangitud kogu raha eest.
Kindlasti tasub aktsiaseltsi Alexela juhatuse liikme Aivar Räime sõnul tšekk üle vaadata ja ebakõla korral see firmale esitada. Reet Paju oli Alexela klienditeeninduse poole pöördunud 24. augustil, kuid sealt 27. augustil laekunud vastus, milles paluti tankimise kohta tšekid saata, oli tal kahe silma vahele jäänud. Selle leidis ta kirjade hulgast alles 6. septembril.
Kui tšekid ettevõttesse jõudsid, nähti neilt, et klient on küll mõlemal korral soovinud 10 euro eest tankida, aga Räime sõnul oli see ühel korral ebaõnnestunud tankimise katkestamise tõttu. Teisel korral voolas kanistrisse 10 euro eest kütust, aga kuna sel on tavapäraselt antud ainult mahutavuse suurusjärk, tunduski, et kütust on saadud vähem.
«Siin on viieliitrisesse kanistrisse mahtunud 5,41 liitrit. Võimalik, et mahub rohkemgi kütust,» tähendas Räim ja lisas, et kanistrit ei saa mõõdunõuks pidada, kuid tankurid on taadeldud ja plommitud mõõtevahendid ning sellel nähtavad numbrid on need, mida saab usaldada.
Räim lubas, et juhtumi asjus, kus kanistrisse voolas vähem kütust, kui raha oli sisestatud, võtab ettevõtte klienditeenindus Reet Paljuga ühendust ning talle tagastatakse 2,51 eurot, mis sel tankimisel kasutamata jäi.
Pajuga võetigi teisipäeval ühendust, tema aga raha ei soovinud, vaid lihtsalt selgust, mis siis ikkagi juhtus, et tankur näitas üht, aga tšekk teist.