/nginx/o/2022/04/26/14509320t1hc502.jpg)
Püsiparkijatega kimpus Centrumi kaubanduskeskus hakkab tänasest hoiatama autojuhte, kes jätavad oma sõiduki parklasse kauemaks kui kaks tundi, ning mõne aja pärast läkitab sellistele juhtidele hoiatustrahvi.
Centrumi arendusjuhi Riho Maisa seletusel on kaubanduskeskus sunnitud hakkama parkimist korraldama, sest vastasel korral on tema kliendid suures hädas parkimiskoha leidmisega. Iga päev on Centrumi kahes parklas hinnanguliselt 25 protsenti selliseid autosid, mis seisavad seal hommikust õhtuni, ning seetõttu sagenevad juhtumid, kus poodi tulnud ostjatele enam vabu kohti ei jätkugi.
Nüüd on Centrumil kokkulepe üle Eesti tegutseva ettevõttega Europark, kes hakkab tema kahes parklas tegutsema. Sellest nädalast peab poodi minev autojuht harjuma kasutama parkimiskella või poeuksele seatavaid parkimiskioskeid, kuhu sisestada oma auto number. Trahve esialgu määrama ei hakata, vaid saadetakse hoiatus. Kes tahab aga autot parklas hoida pikemalt kui kaks tundi, peab maksma 50 senti poole tunni eest. Centrumi ees Tallinna ja Uue tänava ääres võib edaspidi parkida vaid 30 minutit ning seal parkimisaega raha eest pikendada ei ole võimalik.
Riho Maisa, kes on need parkijad, kellest te soovite vabaneda?
/nginx/o/2022/04/25/14508172t1h1149.jpg)
Ostukeskusele teevad muret just pikaajalised parkijad. Need autojuhid, kes jätavad auto parklasse kogu tööpäevaks või lausa nädalaks-paariks. Parklad on eelkõige mõeldud keskusesse ostma tulnud klientide mugavuse jaoks, mitte lähikonna asutuste parklateks või neile, kes sõidavad Viljandist pikemaks ajaks ära.
Kui tihti juhtub, et Centrumi parklad on sedavõrd umbes, et kliendile enam kohta pole?
Viimastel aastatel on see üsna sage mure. Kui algul juhtus sellist asja enam-vähem ainult jõululaupäeviti, siis mõne aja eest muutus niisugune pilt üsna tavaliseks igal laupäeval. Nüüd on aga seda järjest enam ka tööpäeviti.
Järsku on mure hoopis selles, et teil on kliente rohkem?
Eks klientide hulk aja jooksul ikka kasva. Oleme jälginud olukorda oma parklates ja näeme, et seal on 25 protsenti selliseid autosid, mis seisavad kogu päeva. Nendega saamegi tegelda, et teistele ruumi teha.
Tasuline parkimine on viljandlastele üle pika aja uus olukord. Mida peab nüüd Centrumisse tulev autojuht tegema hakkama?
Me räägime ikkagi parkimise korraldamisest ja kaubanduskeskuse klientidele on parkimine tasuta. Esimese kahe tunni eest maksma ei pea, küll aga peab autojuht ära märkima oma parkimise algusaja. Seda saab teha parkimiskellaga või kirjutades algusaja mõnele paberitükile ja jättes selle nähtavale kohale. Sissepääsude juurde tulevad parkimiskioskid, kuhu saab sisestada oma auto numbri ja parkimise algusaja. Samuti on võimalik parkimist alustada ja lõpetada mobiiltelefoniga.
Meie eesmärk ei ole teenida raha parkimise eest ega trahvidest. Seetõttu on meie hoiatustrahvi suurus kümme eurot, mis on kuus korda väiksem kui näiteks Tallinnas parkimist korraldaval Ühisteenustel. Kasutame vajaduse korral ka kaameraid, et tuvastada pikaajalisi parkijaid, kes trikitavad kellade või kioskiga. Meie eesmärk on, et keskuse kliendil oleks koht, kuhu autot jätta.
/nginx/o/2022/04/26/14509316t1h20cd.jpg)
Kas te ei karda, et uued reeglid toovad kaasa olukorra, kus kliendid hakkavad teisi kauplusi eelistama?
Ma räägime sellest, et autojuhil tuleb võtta uksetaskust parkimiskell ja panna see armatuurlauale. See ei ole eriti keeruline ega aeganõudev tegevus. Ja võrdluseks on olukord, kus autojuhil tuleb tiirutada autosid täis parklas ja otsida kohta, kuhu auto jätta. Ma usun, et autojuht eelistab korraldatud parkimist, kui ta teab, et tal on parklas koht.
Lisaks olen veendunud, et ka teised kesklinna keskused tulevad meile järele, küsimus on vaid ajas. Lihtsalt ei taheta olla esimesed. Centrum oli Viljandi esimene tänapäevane kaubanduskeskus ja on ka esimene, kes parkimise korraldamisega tegelema hakkab.
Centrumi parklas on kahetunnist parkimist lubavad ja parkimiskella küsivad märgid olnud üleval juba aastaid. Kas need pole toiminud?
Eks nendega ole nagu Viljandis mujal. Märkidest kinni ei peeta ja neid ei jälgita. Seni oleme teinud pikaaegsetele parkijatele ise hoiatusteateid ja palunud neil märke järgida, aga see ei ole toiminud. Nüüd püüame Europargi abil korda tagada.
Centrumis on kino. Filmi vaadates tihtipeale kahe tunniga hakkama ei saa. Kas kinopublik peab parkimise eest maksma hakkama?
Kinno minejad saavad oma auto numbri sisestada kinno paigaldatavasse kioskisse ja see annab neile võimaluse seanssi rahulikult lõpuni jälgida.
Ja veel üks Centrumi omapära – bussijaam. Kas bussijaama klient on Centrumi klient? Juhul kui ta soovib sõita bussiga hommikul teise linna ja jätab auto parklasse ootama, siis kas see on lubatud?
Me jätame sellisele inimesele võimaluse kasutada parklat väikse tasuga. Kui inimesel kulub näiteks Tallinnas käimisele kümme tundi, siis kaks tundi saab ta tasuta parkida ja kaheksa tunni eest peaks ta maksma kaheksa eurot.
Meie parkla ei ole mõeldud selleks, et jätta auto sinna terveks päevaks. Mõistlik oleks see parkida mujale ja tulla bussijaama jalgsi. Ka teistes linnades pole bussijaama lähedal kohta, kuhu autot tasuta jätta. Tartus ja Tallinnas on bussijaama ümbruses tasuline parkimine.
/nginx/o/2022/04/26/14509315t1he256.jpg)
Mis te ise arvate, milline on klientide reaktsioon teie tegevusele?
Kindlasti saame igasugust vastukaja. Olen aga kindel, et hulk kliente on rahul, kui nad leiavad parkimiskoha. Me teeme Viljandis täiesti uut asja ja tuleme välja uute reeglitega. Me saame aja jooksul vaadata ja hinnata, mis toimib ja mis mitte. Kindlasti saame aja jooksul reegleid kohandada, kui tulevad paremad ideed.
Nagu ma ütlesin, ei taha me parkimisega teenida, vaid püüame saavutada olukorra, et klientidel oleks koht, kuhu parkida.