Eesti linnad ja vallad on sotsiaaltöö tegemiseks taotlenud 438 elektriautot ehk vähem, kui riik oli neid saastekvooditehinguga tellinud.
Sotsiaaltööks jaguks elektriautosid veelgi
Sotsiaalministeeriumi finants- ja varahalduse osakonna projektijuht Merle Ploompuu ütles, et järgmine elektriautode partii jõuab omavalitsuste käsutusse aprilli algul ja viimased autod vuravad sotsiaaltöö ülesandeid täitma juunis.
Et Eesti valitsuse ja Mitsubishi Corporationi vahel sõlmitud lepinguga jõuab sotsiaaltöö tarvis siia 507 elektriautot Mitsubishi i-MiEV, on 69 autot veel vabad.
«Kõik omavalitsused võisid taotleda sotsiaaltöö tegemiseks nii palju autosid, kui vajalikuks pidasid,» lausus Ploompuu. «Kui küsitud oleks üle 507 auto, oleks ministeerium koostanud pingerea eeldatava läbisõidu ja klientide arvu alusel. Pingerida aga ei tekkinud ning kõik saavad autod taotlustele vastavalt.»
Ploompuu ütles, et 69 auto saatuse üle käib ministeeriumide vahel arutlus, kas ja kellele laiendada kolmandat taotlusvooru. «Millisele otsusele jõuame, selgub lähiajal,» nentis ta.
Elektriautode kasutamiseks omavalitsustega sõlmitud lepingud lõpevad 2015. aasta lõpul. Mis saab edasi, pole riik veel otsustanud. Ploompuu sõnul jäetakse tõenäoliselt iga omavalitsuse otsustada, kas nad jätkavad autode kasutamist või annavad need tagasi.
Viljandi vajab viit
Kui jätta kõrvale Paistu vald, kes küsis 14 elektriautot, aga enda käsutusse jätab siiski vaid kaks, taotles teistest Viljandimaa omavalitsustest kõige enam sõidukeid — viis — Viljandi linn.
Viljandi sotsiaalameti juhataja Livia Kask ütles, et selline hulk valiti teeninduspiirkonna suuruse ja potentsiaalsete teenindatavate arvu järgi.
Kolm autot jääb Inkeri päevakodu haldusesse: kaks hooldustöötajatele ning üks päevakodu ja turvakodu vajadusteks. Üks auto läheb hooldekodule ja üks jääb sotsiaalameti kasutusse.
Viljandile järgneb Tarvastu vald, kes otsustas kolme elektriauto kasuks. Vallavanem Alar Karu ütles, et üks auto jääb lastekaitsespetsialistile, üks läheb Kärstna hooldekodule ja üks Suislepa hooldustöötajale. Valla sotsiaaltöötaja jagab tema sõnul autot lastekaitsespetsialistiga, sest nad teevad ka palju koostööd.
«Praegu lastekaitsespetsialistil ei ole autot. Kärstna hooldekodul ja Suislepa hooldustöötajal küll on, aga kuidas öelda — sõidukite amortisatsiooniaeg on peagi täis,» lisas Karu. «Juhul kui elektriautod talvel hästi hakkama ei saa või on tarvis pikemaid otsi sõita, kasutame vanu ametiautosid.»
Karksi ei taha ühtegi
Ülejäänud vallad ja linnad leppisid ühe või kahe elektriautoga ning ainsana Viljandimaal loobus pakkumisest Karksi vald.
Vallavanem Arvo Malingu jutu järgi sündis ei-otsus lihtsalt. Ta märkis, et Polli hooldekodul on kolm aastat tagasi soetatud neljarattaveoga Hyundai Tucsoni, mida kasutab ka valla sotsiaaltöötaja.
«See auto rahuldab meie vajadused,» lausus ta. «Pakutav elektriauto on liiga pisike. Vanurite sõidutamiseks ja koduhoolduses käimiseks on tarvis suuremat ning tugevamat autot, mis saab aastaajast olenemata hakkama ka viletsamate oludega maanteedel.»