Filmiarvustus ⟩ Ühekülgne lugu Jaak Joala monumendi mitmekülgsest loojast

Margus Haav
, reporter
Copy
Jaanus Nõgisto (vasakul) leidis Tartus filmi esilinastusel katte eemaldamise järel selle alt enda kipsportree, mille Mati Karmin tema üllatuseks oli modelleerinud.
Jaanus Nõgisto (vasakul) leidis Tartus filmi esilinastusel katte eemaldamise järel selle alt enda kipsportree, mille Mati Karmin tema üllatuseks oli modelleerinud. Foto: Raimu Hanson (Tartu Postimees)

Eesti viimaste kümnendite kõige kuulsama, lausa kurikuulsa skulptuuriga, Mati Karmini Viljandisse loodud Jaak Joala mälestussambaga seonduv näikse olevat kantud omalaadsest needusest. Algusest peale läks valesti kõik, mis valesti minna sai. Veider rahastamine, kummaline kunstikonkurss, poleemikat tekitanud kuju ise ja selle rüütamine OSB-plaatidesse ning lõpuks kuju oma kohalt demonteerimine ja kuhugi laoriiulitele viimine.

Jüri Tallinna omal ajal alustatud ja Jaanus Nõgisto ülevõetud, aastaid töös olnud ning lõpuks tänu sellelesamale sambale taas hoo sisse ja ka valmis saanud dokumentaalfilm «Monumendimees» meenutab ühest küljest pühapäevahommikust pealiskaudseks jäävat kiidusaadet ning teisalt varjamatut sisuturundust.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles