Peeter Rahnel: tasuta ühistransport on tulnud, et jääda

Peeter Rahnel: "Hajaasustusega piirkondades ei saa riik eeldada ühissõidukite sama suurt täitumust kui Tallinna ümbritsevatel Harjumaa liinidel."
Peeter Rahnel: "Hajaasustusega piirkondades ei saa riik eeldada ühissõidukite sama suurt täitumust kui Tallinna ümbritsevatel Harjumaa liinidel." Foto: Marko Saarm

RIIGIKONTROLLI audit maakondliku tasuta ühistranspordi kohta vajab lisaks arutelule põhjalikumat selgitust kui ainult Exceli tabeli põhjal tehtud analüüs. Riigikontrolli esiletoodud puudusi tuleb küll käsitleda, kuid mitte müstifitseerida. Kui võtta aluseks pelgalt arvud ja teha nende põhjal järeldusi, oleme tupikteel. Analüüsile annaks lisaväärtust otsesuhtlus Eesti ­äärealadel elavate inimestega – nendega, kes tasuta ühistransporti iga päev kasutavad.

Maakondlik ühistransport on oluline avalik teenus, mida tuleb osutada nii tihe- kui hajaasustuses. Teenuste osutamisel ei saa riik lähtuda vaid tulususest. Riik on ikka inimese jaoks, mitte vastupidi. Seetõttu peab teenuse tulemuslikkust vaadates arvestama erisustega. Eluks vajalikud teenused peavad olema kättesaadavad üle Eesti, sealhulgas vähese sissetulekuga inimestele. Meie seas on peresid, kelle sissetulek ei võimalda kulutada suurt summat transpordile. Bussipiletite kallidus võib kahandada inimeste motivatsiooni kodust kaugemal tööl käia ja on oht, et valitakse mugavam variant, töötu abiraha.

Märksõnad

Tagasi üles