Kahe nädala pärast alustab Viljandi bussides tööd kolm konduktorit ja üles seatakse elektroonilised kompostrid, et sõitjate hulga kohta võimalikult täpset infot saada.
Viljandi bussides hakkab sõitma kolm konduktorit
Konduktorid ehk tänapäevase nimetusega reisisaatjad ilmuvad Viljandi bussidesse enam kui 40 aasta pikkuse vahe järel. Nende ülesanne on pileteid ja kuukaarte kontrollida ning neid müüa. Trahvimise õigust neil inimestel ei ole.
Kui 1970. aastate algul istusid konduktorid igas Viljandi liinibussis ja müüsid sisenejatele pileteid, siis tänavu 5. veebruarist tööd alustavaid reisisaatjaid igasse bussi ei jätku.
Bussifirma MTG juhi Margo Tomingase sõnul koostavad firma ja maavalitsus ühiselt graafiku, millal on konduktorid tööl ja millistes bussides nad sõidavad. Näiteks varahommikuti ja hilisõhtuti neid tõenäoliselt ei ole.
«Konduktorid nõustavad sõitjaid, tuletavad meelde pileti komposteerimist ja müüvad pileteid,» selgitas Tomingas. Tema sõnul hakkavad need ametimehed mõne aja möödudes müüma ka kuukaarte. «See peaks sõitjate elu mugavamaks tegema,» uskus bussifirma juht.
Konduktorite töölepaneku ja elektrooniliste kompostrite kasutuselevõtu tingisid maavalitsuse ja bussifirma andmete erisused. Maavalitsuse korraldatud loendus mullu novembris näitas, et bussisõitjaid on iga päev peaaegu kolmandiku võrra rohkem, kui bussifirma piletitulu põhjal võiks järeldada. Bussifirma põhjendas vahet suure hulga kuukaartidega, sest tal pole aimu, kui palju Viljandis kuupiletitega sõidetakse.
«Kindlasti toovad konduktorid piletitulu juurde,» oli Tomingas veendunud. Samas ei osanud ta arvata, kui palju lisaraha võiks firma tänu reisisaatjatele saada ja kas see kataks nende palgakulu.
Konduktori võimalikust palgast rääkides Margo Tomingas ühtegi summat ei nimetanud. «Kõrgharidust see amet ei eelda ja töö iseloom on selline, et see jääb lihttöölise palgaga samasse suurusjärku,» lausus ta.