Ma ei ole päris kindel, mida see muudatus endaga kaasa tooks. Kas Eesti metsade olukord siis tõesti paraneks, kui osa praegustest metsamaadest (tõenäoliselt üsna suur või vähemalt märkimisväärne osa) registreeritaks ümber puupõldudeks, mille suhtes kehtivad leebemad nõuded. Asjaosalised ise rõhutavad, et nende ridades on palju kogenud, erialase haridusega metsaomanikke ja muid loodusvaldkondade spetsialiste. Loodan, et kirjapandud mõtted said neil nüüd ikka põhjalikult läbi kaalutud, mitte kuidagi kiirustades kokku kuhjatud.
Tahetakse vähendada raiemahte, karmistada lageraieid lubavaid kriteeriume, tõsta uuendusraiet lubavaid raievanuseid ja vähendada lageraielangi maksimaalset suurust. Puidu põletamisele põlevkivikateldes ollakse küll kategooriliselt vastu, kuid üle Eesti hajali asuvates koostootmisjaamades peetakse seda piiratud ulatuses mõistlikuks. Viljandimaa elanikud võivad seega hingata kergendatult.
ÜSNA EBAMÕISTLIKUD tunduvad mulle samas plaanitavad institutsionaalsed reformid. Riigimetsa majandamise keskusega (RMK) seotud probleeme tahetakse lahendada selle asutuse riigieelarveliseks muutmisega. Nii, et metsa müügist laekuv raha läheks otse riigieelarvesse, kust seda antaks RMK-le tagasi seadusega pandud ülesannete täitmiseks. Erametsakeskus, mis korraldab metsandustoetuste jagamist, metsaomanike koolitamist ja nõustamist, tahetakse muuta keskkonnaministeeriumi osakonnaks. Praegu on see teatavasti riigile kuuluv sihtasutus. RMK on vormilt riigitulundusasutus.
Mõlemad muudatused tähendaksid, et need praegu suhteliselt sõltumatult tegutsevad asutused allutataks otsesemalt poliitikute kontrollile. Ei ole üllatav, et poliitikud seda teha tahavad, kuid on äärmiselt küsitav, kas muutumine mängukannideks poliitikute kätes tuleks tõesti kasuks nende asutuste sisulisele arengule. Minu arvates mitte.
Keskkonnaministeeriumi märtsis valitsuskabineti heakskiidu saanud plaanile ühendada keskkonnaamet ja keskkonnainspektsioon ollakse kategooriliselt vastu. Selle asemel soovitakse keskkonnainspektsiooni ühendamist politseiga, looduskaitsepolitsei loomist, mille tegevuses saaksid osaleda ka vabatahtlikud – looduskaitse abipolitseinikud ehk siis ühiskondlikud metsainspektorid. Politsei- ja piirivalveamet on juba teatanud, et tema sellist ühinemist ei poolda.
Päris kõigest siin ümberjutustust teha ei jõua – ruum saab enne otsa. Kokkuvõttes näib asi veidi rabe. Umbes nagu EKRE programm aastal 2015. Tunda on soovi põhjalike muutuste järele, sest praegune olukord ei rahulda. Ma ei ole aga kindel, et kõik plaanitavad muudatused seda paremaks teeksid.