Tõsi see on, et minevikku on vaja mäletada. Paraku kipume minevikust esile tooma üksikuid detaile ja neid endale meelepäraste kaunite legendidega ilustama, jättes armsat romantilist pilti rikkuvad killud kõrvale. Nii on ka metsavendlusega. Valdavalt räägime metsavendadest kui Eesti iseseisvuse eest ja okupatsioonivõimude vastu võidelnutest. Kahjuks ei piirdunud metsavendade tegevus ainult sellega. Mündil on ka teine külg ja paraku mitte nii ilus. Leidus selliseidki metsavendi, kes röövisid poode ja kassasid, tapsid inimesi ning mõistsid omakohut. Tänapäeval nimetaksime sääraseid tegelasi kas kurjategijateks või terroristideks ning kodanikena nõuaksime, et politsei midagi ette võtaks. Toonane võim pani kõik ühte patta ja käsitles kõiki metsas olijaid bandiitidena või nende käsilastena. Lõpplahendusena kannatasid kõik, nii süütud kui süüdlased.
MA EI HAKKA andma hinnanguid, mis oli õige, mis vale, kes tegi kurja, kes mitte. Igaüks käitus nii, nagu oskas ja võimalikuks osutus. Siiski, meelespidamist vajavad kõik. Ja Ennuksemäel surma saanud on aastast 1993 leidnud pasliku koha Paistu kalmistul. Seda küll pisikese mööndusega: aastaid hiljem, aastal 2010, leiti punkri asukohast veel luid, mis maeti sinnasamma punkri lähedale.
Kui tulla nüüd tagasi Ennuksemäe punkri taastamise juurde, siis julgen kahelda, kas selle elanikud ikka oleksid tahtnud, et järeltulevad põlved hakkavad nende punkrit taga igatsema ja nende luudel viimast lahingut imiteerima. Pigem nad ikkagi lootsid, et Eesti saab kunagi taas vabaks ja rahvas saab julgelt maad harida, ise oma riigi käekäigu üle otsustada, lapsi koolitada, kultuuri edendada. Ka see on põhjus, miks ma ei pea punkri taastamist ja seal sõjamängude korraldamist sobivaks. Arvan ka, et punkrilahinguid ei maksa ülearu tähtsustada ja taga igatseda. Need lahingud olid vaid üks episood kogu metsas oleku ajast, vaid viimane lühike vaatus saabuva paratamatuse ees. Selles polnud midagi romantilist.