Skip to footer
Saada vihje

Tillukese elektriauto uus aku nõuaks üle 11 000 euro

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mitsubishi i-MiEVi jõuallika vahetamiseks kapoti avamisest ei piisa, sest akumoodul on auto põhja all. Kapoti all paikneb tavaline väike aku, mis hoolitseb sõiduki teiste elektriliste funktsioonide eest.

Oma mulja kujuga tähelepanu köitvad elektriautod Mitsubishi i-MiEVid on Eesti teedel vuranud juba seitse või kaheksa aastat. Aku garantii lõpeb kümnendal kasutusaastal. Kui mõttekas on omanikul seejärel oma sõidukile uus vooluallikas soetada?

Osaühingu Veho Baltics Mitsubishi tehniline juhataja Rauno Kroon ütles, et kõnealuse auto uus aku maksab 11 273,39 eurot, millele tuleb lisaks arvestada vahetuseks kuluva töö hind. Aega kulub tema andmeil kolme tunni ringis ja olenevalt töökojast tuleb selle eest tasuda umbes 135 eurot. Kui klient soovib, võib ta vana aku endale jätta, selle eest lisaraha ei küsita.

Sakala kirjutas hiljuti, et Viljandi vald pani sotsiaaltööks saadud Mitsubishi elektriautod 1500 euroga oksjonile ja need müüdi maha hinnaga 3740–4540 eurot. Uus aku ületaks kasutatud auto hinna seega mitmekordselt. Oleks akuvahetus mõistlik?

«Mõttekuses peab otsuse langetama ikkagi sõiduki kasutaja,» nentis Kroon. «Praegu on Eestis ringlevate ­i-MiEVide keskmine vanus üle seitsme aasta ja seega on suhteliselt keeruline sellist kulu mõttekaks pidada.»

Auto enda olemus

Küsimusele, kuidas selle auto kere ja aku on Eesti oludele vastu pidanud, vastas Rauno Kroon, et sõiduki kere seisukord sõltub kasutamisest ja sellest, kas ja kuidas on seda hooldatud ja pestud, kas on kasutatud korrosiooni eest kaitsvaid vahendeid ja nii edasi.

«Tehnikat saab pidada neil mudelitel ja Mitsubishil üldiselt üsna vastupidavaks, probleemiks võivad saada i-MiEVil oksüdeeruvad elektriühendused,» märkis ta.

Nagu Mitsubishi tehniline juhataja lausus, annab tootjatehas i-MiEVi põhiakule kümneaastase garantii kuni 100 000-kilomeetrise läbisõidu juures. Kaheksa aasta jooksul kuni 160 000 kilomeetri täitumise korral peab aku mahtuvus olema vähemalt 70 protsenti.

Tema ütlemist mööda on elu näidanud et i-MiEVi aku vastupidavus ilma suurema tõrketa tuntavalt ei nõrgene. Kui sõidumaa märgatavalt väheneb või aku lõpetab laadimise enne täielikku laetust, tähendab see akusisest viga. «Siis vahetatakse see garantii korras,» lausus Kroon.

Silberauto, nüüdse nimega Veho Baltics on tema andmetel seni vahetanud ühe ­i-MiEVi aku, millel tekkis mahtuvuse probleem. Lisaks on garantii korras vahetatud suurem hulk akusid purgipinge rikete tõttu, aga täpset arvu ta öelda ei soovinud.

«Toimivat akut pole olnud vajadust lihtsalt omaniku soovi pärast välja vahetada. Julgen prognoosida, et ilma akusiseste probleemideta selline vajadus esimese kümne aasta jooksul puudub,» lisas Kroon. «Vanematel, juba kaheksa aastat sõitnud elektriautodel on mõistlik aku mahtuvust aeg-ajalt mõõta. Kui see jääb alla 70 protsendi või ilmneb kontrolli käigus mõni muu probleem, saab aku tootja kulul kenasti välja vahetada. Garantii eeldus on loomulikult ka sõiduki korrektne hooldusajalugu.»

Mitsubishi i-MiEVid on esimesed elektriautod, mis Eesti tänavapilti jõudsid. Eesti riik sõlmis 2011. aastal Jaapani konglomeraadiga Mitsubishi Corporation tehingu, mille käigus vahetati kasutamata saastekvoodid seda marki elektriautode ja kogu Eestit katva elektriautode laadimise taristu vastu.

Vahetuse tulemusena sai Eesti 507 elektriautot. Riik jagas omavalitsustele sotsiaaltöö tegemiseks neist 390, esimesed said autod kätte 2011. aasta oktoobris ja viimased 2012. aasta mais. Hiljem andis riik ülejäänud autod teiste riigiteenistujate töösõidukiteks.

Nissan Leaf

Mitsubishi järel asus Eesti teid vallutama märksa klassikalisema kujuga Nissani elektriauto Leaf. Need kogusid populaarsust eeskätt tänu taksofirmadele.

Nissan Nordic Europe’i Baltikumi regiooni turundusjuht Henri Daum ütles, et ­Leafi akupaketi vahetus läheb maksma 8400 eurot ja vana aku tuleb tagastada. Kui omanik soovib selle endale jätta, peab ta tasuma lisaks 1200 eurot.

«Aku vahetamise protsess on väga lihtne ja võtab aega keskmiselt kolm tundi. Tööraha võib arvestada 200 euro ringis,» lausus ta.

Nagu Daum märkis, annab Nissan akudele kaheksa-aastase garantii kuni 160 000 kilomeetri läbimisel ning aku mahtuvus peab olema nivool olevast algsest 12 pulgast vähemalt 9.

«Samas toonitan, et see ei ole aku eluiga, nagu me ka ei eelda, et sisepõlemismootor lõpetab tegevuse pärast 100 000 kilomeetri garantii lõppemist,» lausus ta. «Sisepõlemismootoriga auto omanikud ei tunne ju huvi, kui palju maksab uus mootor ja kas see kestab 20 aastat või kas on mõttekas juba 15 aasta vanusel autol mootor ära vahetada. Nii ei peaks ka elektriauto omanikud samu asju mõtlema aku kohta.»

Daum ütles, et kui elektriauto aku enam ei kõlba, siis eeldatavasti seda ei vahetata, sest 10–15 aasta vanuse väikese keskklassi auto väärtus on vaid mõni tuhat eurot ja nii maksab uus aku vanast autost tunduvalt rohkem.

«Seejärel peaks auto minema ümbertöötamisse ja aku teisele eluringile,» lausus ta. «Aku teiseks eluringiks on väga palju võimalusi, sest jääkmahtuvus on kindlasti piisav statsionaarseks energiasalvestuseks, näiteks kodused akupangad või haiglate tagavaratoiteallikas, millesse saab salvestada toodetud päikeseenergia.»

Daum ütles, et osa elektritaksosid on sõitnud originaalakuga üle 300 000 kilomeetri, kasutanud pidevalt kiirlaadijaid ning nende autode aku mahtuvus on olnud 70 protsendi ringis. Need autod on tema andmeil välja vahetatud, sest algul toodetud väiksema aku jaks ei sobinud enam taksoäriks.

Daum lisas, et Nissan Leaf tervikuna on väga hästi vastu pidanud ning tõrkeid on olnud vähe. Ühtki tüüpviga tema sõnul välja tuua ei saa.

Elektriautod

Oktoobri lõpuks oli Eestis arvel 1318 elektriautot (M1- ja N1-kategooria). Esikolmik jagunes järgmiselt.

  • Mitsubishi i-MiEV – 537
  • Nissan Leaf – 504
  • Tesla Motors Model S – 71
Allikas: maanteeamet
Kommentaarid
Tagasi üles