Piletitulu kahanemine sunnib otsima uusi lahendusi

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kaupo Kase
Kaupo Kase Foto: Elmo Riig / Sakala

Hoidmaks ka tuleval aastal kõik Viljandi linnaliinid käigus praeguses mahus, on kitsikusse sattunud maavalitsus otsustanud paluda rahatuge linnalt.

Maavalitsuse arenguosakonna juhataja kohusetäitja Kaupo Kase, millistes toonides näete maakonna ühistranspordi lähitulevikku?

Mitte just eriti rõõmsates. Kulud on viimasel ajal jõudsalt kasvanud, piletitulu seevastu vähenenud. Ühtlasi pole praegustes majandusoludes lootustki, et riik avalike liinide ülalpidamisse suurema panuse annaks.

Seepärast oleme sunnitud uue aasta hakul mõtlema kõige nukramas seisus olevate Viljandi linnalähiliinide optimeerimisele. See võib tähendada liinide kärpimist või koguni mõne sulgemist.

Ometi pole midagi veel lõplikult otsustatud ja me otsime võimalusi, kuidas säilitada liinivõrk vähemalt esialgu kõigest hoolimata praeguses mahus.

Mis on piletitulu vähenemise peamised põhjused?

Esiteks jääb maakonnas rahvast vähemaks ja seetõttu on ka bussisõitjaid aina vähem.
Teiseks tegi Viljandi 2010. aasta algul soodustatud gruppide toetamise süsteemi ümber nii, et nende kompensatsioon ei kajastu enam piletitulus.

Kolmandaks tuleb tunnistada, et praeguste lepingute puhul pole vedajad motiveeritud piletitulu tagamise nimel vaeva nägema. Nad võiksid teadvustada, et hea piletitulu on kaudselt ikka nende huvides, sest vastasel korral on kahtluse all kogu bussivõrgu püsimine.

Meie palgal on kaks inimest, kes iga päev sõitjaid kontrollivad, aga igale poole nad kahjuks ei jõua ja lisajõudu palgata pole meil raha.

Kust loodate abi saada?

Võtmeküsimus on see, kas Viljandi on valmis andma oma panust, nagu teeb mitu teist maakonnakeskust. Kui seni on linn bussivõrgu pidamises osalenud kaudselt, pakkudes õpilastele ja pensionäridele sõidusoodustust, siis nüüd peame rääkima otsesest rahaabist.

Linnalähiliinide riiklik dotatsioon on järgmisel aastal 180 000 eurot, aga sellest ei jätku praeguse võrgu ülalpidamiseks. Puudu on umbkaudu 53 000 eurot. Oleme juba suusõnaliselt Viljandi linnapea ja volikogu esimehe poole abipalvega pöördunud ning kavatseme seda teha ka ametlikult.

Jah, peale Viljandi puudutavad linnalähiliinid ka Viiratsi ja Pärsti valda, kuid esmajoones on need ikkagi linnaliinid. Viljandi peaks olema huvitatud, et näiteks Viiratsi aleviku inimesed hõlpsasti siia jõuaksid, sest siin nad töötavad ja teevad suurema osa sisseoste.

ARVAMUS

LOIT KIVISTIK,
Viljandi linnapea

Linn ei ole ühistranspordi toetamisele põhimõtteliselt vastu, sest seda on meie inimestel vaja.
Küll aga tahan maavalitsusele ette heita seda, et ta pole osanud motiveerida vedajaid piletitulu tagama. On põhjust kahtlustada, et liiga paljudel lastakse sõita piletita, sest bussifirmad saavad oma dotatsiooni igal juhul kätte.
Piletitulu ei ole midagi suvalist, selle kogumiseks tuleb tööd teha. Niisiis tahame esmalt näha tõhusamat kontrolli.

Tagasi üles