Leidsin, et kultuuriväärtuste säilitamine on liigselt pandud omanike õlule. Seadus ei täida eesmärki, sest karmide nõuete tõttu ei saa hooneid mõistlikult kasutada ja need jäetakse lihtsalt lagunema. Riigi toetus peaks olema oluliselt suurem. Omaette probleem on veel selles, et eakamatele ja vähem kindlustatud omanikele käib hoone remont materiaalselt üle jõu. See, mis järgnes, ei hämmastanud aga ainult mind, vaid ka teisi komisjoni liikmeid. Igatahes jäi mul suu lahti, kui peadirektor ütles, et omanikuks olemine ei ole kohustus. See kõlas justkui: «Kui teile seadus või muinsuskaitseamet ei meeldi, siis loobuge omandist». Õigusriigis ikka väga karm väljaütlemine.
Midagi samalaadset ütles kunagi Jürgen Ligi: kui teile Eesti seadused ei meeldi, kolige ära. Tahan lisada ka Allar Jõksi hilisema kommentaari. Ta märkis, et ta imestaks väga, kui selline inimene saab uuesti peadirektoriks, ja sellest tuleks kultuuriministrit igal juhul teavitada, muidu ei saagi me ametnike riigist lahti.
Tegime ettepaneku lisada seadusesse lause, et omanik peab hooldama «mõistlikul määral», aga selle tõmbas Raie maha. Seetõttu nende kahe normi vastuolu tekkiski.
Istungi lõppedes tegin komisjonile ettepaneku saata muinsuskaitseseadus «garantiiremonti», sest bürokraatia muinsuskaitse valdkonnas on Eestis musternäide sellest, kuidas riik seab kodaniku ette ületamatud takistused. Tagajärjeks on lagunevad ja hääbuvad hooned.
Olen seisukohal, et kuigi uue muinsuskaitseseaduse autorid said tähistada «töövõitu», piirdub asi kodaniku vaates kosmeetiliste parandustega. Pigem oli eesmärk olemasoleva pildi kinnistamine ja valitud suuna jõuline süvendamine.
ISTUNGI LÕPPTULEMUSENA otsustas komisjon saata kultuuriminister Tõnis Lukasele märgukirja, mille resolutiivosa oli järgmine: «Õiguskomisjon, mis ei ole küll Riigikogus Muinsuskaitseseaduse menetlemisel juhtivkomisjon, kuid arvestades, et omandiõiguse probleemid on eraõiguse osana meie valdkonna teema, pöördume Teie poole ettepanekuga Muinsuskaitseseaduse rakendamispraktika ühtlustamise ja seaduse toimimise nn järelkontrolli raames analüüsida muu hulgas ka võimalusi, kas ja kuidas oleks võimalik leevendada kehtivate muinsuskaitseliste piirangute hulka ja intensiivsust, arvestades seejuures ka piirkondlikke erisusi, samuti, kuidas seaduse rakendamisel optimeerida haldusmenetlust selliselt, et vältida omanike vaatest liigset asjaajamist ja sellega kaasnevaid kulutusi, kahjustamata seejuures menetluse eesmärki ja tõhusust.»
Nüüd on pall kultuuriministeeriumi käes.