Kas oskame jaanipäeva ajal hoida tervist ja elu liikluses?

Jaan Kivistik

FOTO: Erakogu

ELU NÄITAB, ET kevadaeg oma päikesesära, soojuse, roheluse ja lilledega toob alati kaasa ka elavnemise liikluses. Lumi, jää ja libedus asenduvad kuivade ning kihutama kutsuvate teedega.

Tänavu on liiklusolud üsna märkamatult halvenenud, sest juurde on tekkinud uudseid mopeede, mis soojemal ajal liikluses osalevad. Talvel loa saanud juhtidest ei pea vist eraldi rääkimagi: vähese vilumusega liiklejad lisandub kogu aeg. Vanemaealiste autojuhtide sõiduoskuse kohta on ajakirjanduses niigi mõtteid avaldatud. Nendegi hulk on viimastel kuudel liikluses kasvanud, sest mõnigi neist sõidab talvel vähe või ei sõida üldse.

Autode arvu kasv on aina liiklustihedust suurendanud. Uue ohtliku nähtusena on alkoholijoobes ja narkouimas autojuhtidele lisandunud nõndanimetatud nutijoobes juhid. Lisame siia veel kiiruse kasvu ja võibki tõdeda: liiklusohte on pigem juurde tulnud kui vähemaks jäänud. Üksnes kaine ja tõsine suhtumine autojuhtimisse saab neid vähendada.

Eelräägitut kokku võttes tekibki soov teha üleskutse, mis võiks kõlada nii: «Hea kaasliikleja autoga, mootor- või jalgrattaga või jalgsi! Järgi liiklusseadust ning anna endast maksimum, et tänavustel jaanipidustustel jääksid kõik liikluses terveks!»

Kainus, rahu ja austus kaasliiklejate suhtes olgu lipukirjaks muidugi ka edaspidi, siis pole nii palju kurbi näiteid liiklusrikkumistest ja -õnnetustest.

Kui muud argumendid ei mõju, siis selge peaga tähelepanelikult ja korrektselt, seejuures lubatud kiirusega sõitmine aitab vältida ka võimalikku sattumist ajakirjanduse veergudele. Kes meist ikka soovib olla rida liiklusõnnetuse uudises.

Toon siinkohal mõtteainena mõned näited pealkirjadest, mis on meedias ilmunud: «Avariides sai neli inimest viga», «Kinni peeti purjus lubadeta juht», «Avariis hukkunud neiu oli sõidukijuhi elukaaslane», «Noor liiklusrikkuja jäi jalameheks», «Ränk õnnetus: 19-aastasele neiule võis saatuslikuks saada liigne väsimus».

Niisiis veel kord: kas suudame jaanipäeva ajal sõita avariideta?

Tagasi üles