1980. aastate keskpaiku sisenesin vastse gümnasistina Mustla raamatukokku, et laenatava raamatu kaudu pisutki teada saada Võrtsjärve ääres elavast salapärasest, kahtlase venepärase nimega kirjanikust. «Mhm, sellist asja tahad lugeda?» kostis pisut põlgliku alatooniga mu laenusoovi peale raamatukogutädi. Kohmetunult jäin oma tahtele siiski kindlaks.
Oli see nüüd «Noor jää» või «Leiud kajast», millest üritasin tulemusteta läbi närida, ei mäleta. Igatahes tekkis Baturini teoste lugemises vähemalt kümneaastane paus. Hiljem taipasin, et tema loomingu mõistmiseks on tarvis seesmiselt küpseda. Pean mõningase häbitundega nentima, et romaan «Ringi vangid» on seniajani jäänud mulle liiga raskeks tekstiks.
EESTLASTE SEAS kestab müüt, et kõik Baturini teosed on lugejale ränk katsumus. Püüan seda kummutada.
Vähemalt minu silmis eristuvad nii-öelda rasketest tekstidest kolm: «Kuningaonni kuningas», «Karu süda» ja «Kartlik Nikas, lõvilakkade kammija». Need teosed soovitan lugejal julgelt ette võtta.
Isiklikult kohtusin Baturiniga mõnel korral tema kodus Kalbuse külas ja korra Lõhavere hooldekodus. Meie vestluste peateemadeks kujunesid inimeseks olemise ja kõiksuse teemad, samuti teoloogilised ja kiriklikud küsimused ajal, mil täheldasin enese juures esimesi läbipõlemise märke vaimulikuametis.
KIRJANIK LEIDIS, et kirik on kriisis, sest ei oska või ei taha kõnetada tänapäeva inimest talle arusaadavas keeles ning keeldub arutlemast teatud teemadel, nagu näiteks reinkarnatsiooniteooria. Ta pakkus välja, et võiksin mõelda esseekogumiku «Ilmalikud jutlused» kirjutamisele, milleks pole mul eelkõige enesekindluse puudumise tõttu olnud seniajani pealehakkamist.