KAS VÄIKESED gümnaasiumid tuleks siis kinni panna? Ei, mitte tingimata, kuid sellisel kujul nagu praegu mina neil mõtet ei näe. On ilmselge, et nad teevad ülal loetletud põhjustel oma õppuritele karuteene.
Ainus võimalus väikegümnaasiumid säilitada on luua neist nišikoolid. Näiteks olen teinud Tarvastu gümnaasiumile ettepaneku muutuda foto-, filmi- ja meediakallakuga kooliks. Sellised gümnaasiumid meelitaksid õpilasi ka väljastpoolt kogukonda. See eeldab paraku lisaressursse, mida omavalitsustel ei ole.
Ent kui gümnaasiumiõppes ei suudeta muudatusi teha, on ilmselge, et varem või hiljem need eri põhjustel suletakse. Siinkohal on oluline vaadata Viljandimaad kui tervikut.
Samuti ei tohiks gümnaasiumide ümberkorraldamisel kõlada argumendid, justkui oleks kodulähedane keskharidus oluline või gümnasistid ei mahu Viljandisse ära. Esimene väide on silmakirjalik kõigi nende õpilaste suhtes, kes on valinud keskhariduse omandamiseks kutsehariduse. Need noored elavad kas ühikas või sõidavad päevas maha kümneid kilomeetreid. Keegi ei kurda.
Tõsi, ükski maja ei ole kummist, kuid gümnaasiumikohtade vähenedes konkurents kasvab ja tase paraneb. Kes sellest kaotab? Mitte keegi.
Mis puudutab argumenti, et osa kutseid on omandatavad vaid keskhariduse alusel, siis see ei tähenda, et need õpilased peaksid tulema nõrgemalt tasemelt. Ühtlasi näen siin riiklikku probleemi. Paljud erialad ei peaks tegelikult olema keskhariduse alusel, pigem peaks pikendama kutseõppes õpet ja lisama sinna vaid erialaseid üldaineid.
KOKKUVÕTTEKS VÕIB öelda, et keskhariduse pakkumine ei saa olla ühelegi omavalitsusele ega kogukonnale auasi, kui seda ei pakuta kvaliteetselt. Tähtis on, et omavalitsused ei teeks kodulähedase gümnaasiumiga oma noortele karuteenet.