Ugala teatrigaleriis näeb motoässade võistlusrattaid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Esiplaanil Viljandi motolegendi Peeter Kovali võistlusratas Vihur-Rotax.
Esiplaanil Viljandi motolegendi Peeter Kovali võistlusratas Vihur-Rotax. Foto: Heigo Teder / Ugala

Ugala teatrigaleriis on tänasest, 22. märtsist võimalik vaadata näitust, millel on välja pandud Viljandimaa kolme eduka motosportlase võistlusrattad ja võistlustel võidetud trofeed, karikad ja medalid. 

Nagu märkis Ugala turunduse ja avalike suhete juht Mari Nurk, on ühed pilkupüüdvamad eksponaadid mootorrattad Vihur-Rotax ja Vihur-Yamaha.

«Vihur ehk tuulispask on rahvapärane nimetus keeristuule kohta. See metsikut kiirust väljendav kaunikõlaline nimetus pandi omal ajal ka Eestis asunud eksperimentaalsele tootmiskombinaadile, mis tegeles sportautode, mootorrataste ja teiste tehnikaspordivahendite tootmise ja ümberehitusega,» rääkis ta. «Kui praegu on Eesti motospordi suurimaks staariks autoralli ja eredaimaks võistluspaariks MM-karussellis osalev rallipaar Ott Tänak ja Martin Järveoja, siis kuuekümnendatest üheksakümnendate alguseni valitses Eestis hoopis teistsugune motohullus, mille kroonimata ja kroonitud kuningate sõjaratsud olid just nimelt Vihuri tehasest välja veerenud mootorrattad.» 

Pirita–Kose–Kloostrimetsa ringrada oli spordi Meka kogu Ida-Euroopa motoässade põlvkonnale, meelitades Kalevi suursõidu motoüritusele kokku meeletud rahvamassid. Eesti motospordi tippaastatel ulatus Kalevi suursõidu pealtvaatajate arv koguni üle saja tuhande. Motohullusest ei jäänud puutumata ka Viljandimaa. Siitkandi tšempionid Mati Reinup ja Peeter Koval tegid ajalugu nii Eestis kui Nõukogude Liidu meistrivõistlustel.

Ugalas näevad huvilised Mati Reinupi võistlusmootorratast Vihur-Yamaha, millega ta võistles 1970. aastate lõpul ja 1980. aastate alguses. Sellega tõi ta medaleid nii NSV Liidu kui ka Eesti meistrivõistlustelt. Samuti saab tutvuda Peeter Kovali Vihur-Rotaxiga, mis oli tema võistlusratas 1980. aastatel. Sellega on ta võitnud sotsialismimaade meistri tiitli 1987. aastal, tulnud NSV Liidu meistriks aastatel 1986 ja 1987 ning võtnud mitu Kalevi suursõidu võitu.

«Viljandi motoklubi näitusel on välja pandud ka üks tänapäevane võistlusmootorratas. Seda küll hoopis teistsugusest motospordi alaliigist,» lausus Mari Nurk. «Kui paarikümne aasta eest tegid viljandlased tegusid ringrajasõitudel, siis praegu teeb Viljandimaal sama suurt tähelendu motokross, mille eredam täht on noorsportlane Romeo Pikand, kelle paljude saavutuste hulgast väärib esiletõstmist 2018. aastal võidetud Euroopa meistrivõistluste 15. koht ning kes on kroonitud nii Eesti kui ka Baltimaade meistriks oma vanuseklassis.» 

Nii ongi Ugala motoväljapanekul kõrvuti omaaegsete motolegendide rattad koos loodetavasti lähemas tulevikus veelgi suuremat kuulsust Viljandisse toova noore krossimehe võistlusrattaga.

Väljapanek valmis koostöös Viljandi motoklubiga ja on teatrisõpradele avatud 22. märtsist, kui Ugala suures saalis jõuab lavale Ott Aardami autorilavastus «Toru. Krossides läbi elu», mille peategelaseks on samuti üks isevärki motoperekond ja nende möirgavad mootorrattad.

Tagasi üles