Amet: jõulud ja laen ei sobi kokku

Gert Kiiler
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Tarbijakaitseamet mõistis avalikult hukka reklaamikampaaniad, kus võrdsustatakse jõuluaeg laenuajaga, samas seaduse vastu sellised reklaamid ameti sõnul otseselt ei eksi.

Juba aastaid ei anna jõulude tulekust enam märku esimene advendiküünal, vaid üleskutse osaleda jõulueelsel laenurallil ülisoodsatel tingimustel.

Tarbijakaitseamet juhib inimeste tähelepanu aga sellele, et enne laenu võtmist tuleb mõelda tänasest päevast kaugemale, sest jõulukingitusteks võetud laenukoorem tuletab end uuel aastal tagasimaksete näol meelde.

«Kui laenuvõtmine on kindel, soovitame võrrelda erinevaid pakkumisi, tutvuda hoolikalt teenuse tingimustega ning pöörata erilist tähelepanu laenuga kaasnevale kogukulule ehk krediidi kulukuse määrale ühes aastas,» ütles ameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski.

Jõulurõõm võib viia raskustesse

Tarbijakaitseameti peadirektori Andres Sooniste sõnul on reklaam, kus esimese  advendiküünla säras püütakse nii suurtele kui väikestele selgeks teha, et kauaoodatud jõulumees peab kingilao asemel laenukontorisse pöörduma, vastutustundetu.

«Vaevalt saaks reklaam olla veel enam eetilisuse piire kompav, kui seda on laenukontorite jõulukaunistustes aisakellakõlalised pühalikud kuulutused «laenuaja» algusest ja soodsatest tingimustest, mis tarbijad tegelikult majanduslikesse raskustesse võivad suruda,» lisas Sooniste.

Kui jõuluostudeks soovitakse siiski laenu võtta, ei tohiks ameti hinnangul valida   laenukontorit selle järgi, kes kõige leebemalt raha väljastab või end kõige innukamalt reklaamib.

Esmalt peaks adekvaatselt hindama oma tagasimaksevõimet, võttes arvesse kõik igakuised väljaminekud ning teadvustades, et väikseimgi paus tagasimaksetes võib tuua endaga kaasa eluaegse krediidivõimetuse.

Hilisemate probleemide vältimiseks tuleb anda krediidiandjale kogu vajalik informatsioon oma sissetulekutest ja kohustustest. Kui lepingutingimused jäävad mõne koha pealt arusaamatuks, tuleb neist möödahiilimise asemel laenuandjalt täpsustavat teavet paluda.

Tarbijakaitseamet soovitab kiirlaenupakkumiste kõrval uurida ka pankadest laenamise võimalusi, sest kiirlaenuandjatel on tihtipeale kõrgemad intressid ja jäigemad tingimused.

Teabelehe andmine on kohustuslik

Nii kiirlaenufirmad kui pangad peavad enne laenulepingu sõlmimist andma kliendile detailse teabelehe. Selle eesmärk on tutvustada tarbijaile vastutustundliku laenamise põhimõtet ja suurendada laenuandjate hoolsuskohustust. Teabeleht annab võimaluse võrrelda eri laenuandjate pakkumisi adekvaatselt. Oluline on teada, et kõikidest laenulepingutest on võimalik 14 päeva jooksul taganeda.  

Teabeleht peab olema kirjalikus vormis või taasesitatav ja tuleb kliendile anda enne laenulepingu sõlmimist, et sellega oleks võimalik eelnevalt tutvuda. Kui laenuandja seda ei anna, on põhjust temas kahelda ja otsida mõni seaduskuulekam teenusepakkuja.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles