Hing on metsas. Küüntes ja juustes ka

Alice Lokk
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Animistliku maailmavaate kohaselt on kogu loodus meie ümber hingestatud.
Animistliku maailmavaate kohaselt on kogu loodus meie ümber hingestatud. Foto: shutterstock.com

Praeguse aja inimese maailmapilt on ratsionaalne, mõistuspärane ja esemestatud. Meie kauged esivanemad nägid ümbritsevat aga hoopis teistmoodi: nad uskusid looduse ja kõige muu ümbritseva elususse ja hingestatusse. Sellist maailmanägemist nimetatakse animismiks ning meie rahvatraditsioonis võib leida selle otseseid ja kaudseid kajastusi.

Folklorist Madis Arukase selgitust mööda eeldab meie moodne psühhologiseeritud maailm, et inimesel on terviklik minapilt. «Varem aga usuti, et inimesel on olnud eri hingi ja jõukeskusi, mis võivad olla seotud siseorganitega.»

Väekad organid on näiteks pea, süda, maks ja neerud. «Laias maailmas levinud nähtus kannibalism põhineb animistlikul ettekujutlusel, et kui sa sööd kellegi väekaid organeid, näiteks maksa või südant, annab see sulle väge juurde,» ütles Arukask.

Põhiline hingekandja on veri. Folklorist Oskar Loorits on raamatus «Eesti rahvausundi maailmavaade» välja toonud, et kristlikus miljöös on üks populaarsemaid motiive kuradile hinge müümine kolme veretilga eest. Samuti usuti, et loomade, näiteks karu vere joomine annab hingejõudu.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles