Tulevikutee võibki tulla klaasist

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Viimased viiskümmend-kuuskümmend aastat on maailmas teid kaetud peamiselt asfaldiga.

Esialgu igati heana tundunud materjalile otsitakse nüüd pisitasa alternatiive. Kõige kaugemale on jõutud ilmselt Ameerika Ühendriikides, kus töötatakse leidur Scott Bruslaw’ firma Solar Roadways eestvedamisel välja karedast klaasist pinnakattega teekattematerjali, millesse on peidetud päikesepaneelid ja LED-valgustid. Kui katsetused on edukad, päädivad need maanteede ajaloos tõelise revolutsiooniga.

Uue kattematerjaliga tee oleks eriti hinnatud lumistes piirkondades, sest suudaks päeva jooksul akumuleeritud päikeseenergiaga sulatada ohtliku jää ja lume. Ühtlasi oleksid helendavad LED-valgustid märksa efektiivsem teemärgistus ning võimaldaksid ühtlasi edastada autojuhtidele tähtsat liiklusteavet.

Ettevõtte Solar Roadways katsetusi toetavad Ameerika kiirteede administratsioon ning kõikvõimsad kompaniid General Electric ja IBM.

Skeptikute põhilise etteheite on pälvinud klaasi kasutamine: nende kinnitust mööda ei pea see suurele koormusele vastu. Bruslaw’ arvutused seevastu näitavad, et klaas on väga vastupidav ja sellele ei suuda kahju teha isegi tohutud 18 rattaga veoautod.

Aasta lõpuks peaks valmis saama esimene katselõik ning küllap varsti selgub, kas tulevik on tõesti päikesepaneelidega klaasteede päralt.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles