Mobiiltelefonide tellitavate lisateenuste ohud

Sakala
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Tänapäeva mobiiltelefonid ei ole enam ammu mõeldud pelgalt helistamiseks ega tekstisõnumite saatmiseks, vaid pakuvad ohtralt teisigi tegevusi: näiteks võimalust internetis surfata, muusikat kuulata ja mänge mängida. 

Paraku ei ole kõik lisategevused tasuta ning selle tõsiasja eiramine võib põhjustada meelehärmi. Mobiilifirmad on loonud oma telefonidele keskkondi, kust saab registreerimise korral alla laadida mänge, muusikat ja muid meelelahutusliku sisuga teenuseid.

Registreerimine ning osa teenuseid on enamasti tasuta. See tähendab, et mobiiliomanik saab telefoni tõmmata lisafunktsioone — olgu siis mobiilihelinaid, muusikapalu, videoid, kiiruskaamerate või poodide asukoha määrajaid või mänge.

Kummatigi on mängude puhul levinud skeem, et nende algtasemed on küll tasuta, kuid teatud tasemele jõudes tuleb jätkamiseks loovutada mingi summa raha. Kui juures on ingliskeelne sõna Lite või mõni piiratud funktsioonile viitav määratlus, võite olla kindel, et täies mahus seda tasuta mängida ei saa.

Ettevaatust sisselogimisega

Selline skeem pole levinud üksnes mängude puhul, vaid seda võib kohata ka telefonidele tellitavate tõlke-, muusika-, raadio- ja teleprogrammide ning muu säärase puhul.

Enamasti on tasulised teenused märgistatud ega aja tarbijat segadusse. Samuti nõuab enamik allalaadimiseks mõeldud keskkondi registreerujalt krediitkaardi numbrit ning allalaadimise korral peab tarbija makset kinnitama. See ei lase tasulist teenust kogemata tasuta pähe tellida.

Küll aga tuleb tähelepanu pöörata sellele, et telefon ei oleks nendesse keskkondadesse automaatselt sisse logitud. Et teenusepakkujal on registreerimisel sisestatud andmed (sealhulgas krediitkaardi omad) siis juba olemas ning neid enam ei küsita, võib näiteks telefoni kasutav laps need alla laadida. Tasulise teenuse korral läheb vastav summa krediitkaardilt maha automaatselt.

Tasuta ja tasuline

Tarbijakaitseamet soovitab tarbijatel mobiiliteenuseid pakkuvate keskkondade liikmeks astudes tutvuda tingimustega. Neid on küll palju ja läbilugemiseks kulub aega, kuid nendega pealiskaudselt nõustudes ei pruugi te teenuse olemusest aru saada.

Vahet tuleb osata teha tasuta ja tasulistel teenustel: mõnel keskkonnal on need lausa eraldi rubriikides, kuid märge peaks neil juures olema igal pool. Tasuta teenust tellides on vaja kindlaks teha, kas seda saab tasuta tarbida täies ulatuses või tuleb hiljem maksma hakata.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles