Kahe riigi vaheline tolmutee kadus lõplikult minevikku

Marko Suurmägi
, uudistetoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ehitusfirma Valga Teed töömehed kogunevad hommikuti Eesti piirile, et minna sealt koos Ruhja lähistele maanteed remontima. Eestis on tööd suures osas lõpetatud, kuid Lätis kestavad need veel sügise lõpuni.
Ehitusfirma Valga Teed töömehed kogunevad hommikuti Eesti piirile, et minna sealt koos Ruhja lähistele maanteed remontima. Eestis on tööd suures osas lõpetatud, kuid Lätis kestavad need veel sügise lõpuni. Foto: Elmo Riig / Sakala

«Nagu öö ja päev,» kirjeldas Karksi vallavanem Arvo Maling Karksi-Nuiast Lilli kaudu Lätti suunduvat teed, mis on aasta väldanud töö järel saanud korraliku katte.

Aastakümneid eraldas Karksi-Nuiat ja Lätis asuvat Ruhjat tolmune ja auklik kruusatee, mida autojuhid enamasti vältisid. Mullu jõudsid Eesti ja Läti lõpuks ühisele seisukohale, et kaht riiki ühendav tee tuleb korda teha. Suurem osa selleks vajalikust rahast saadi euroliidu fondidest.

Viimistlus on veel teha

Mullu augustis alanud remont on osaühingu Valga Teed ehitusdirektori Tenni Plekksepa sõnul Eesti territooriumil lõpusirgele jõudnud. Vaja on veel paigaldada mõni liiklusmärk ja värvida jooned.

Lätis jätkub Valga Teedel tööd omajagu, sest seal tuleb lisaks kruusatee kolmekordsele pindamisele üles freesida osa vanast maanteest ja sinna uus kate panna. Plekksepa jutu järgi see alles käib.

Arvo Malingu ütlemist mööda on uus tee ehitatud küll nii-öelda säästuvariandina, sest maha ei pandud mitte asfalti, vaid piirduti kolmekordse pindamisega. Samas julges ta varasematele kogemustele tuginedes arvata, et ka see kate peab hästi vastu.

Vallavanema hinnangul on tee nüüd väga heas korras ning ta ennustas, et lähiajal suureneb sellel liiklevate autode hulk.

Iga päev autoga Karksi-Nuia ja Lilli vahet käiv Lilli külamaja juhataja Malle Ereline oli samuti uue tee üle rõõmus. «Nüüd on tõesti väga hea sõita ja saab puhta autoga kohale,» ütles ta. Varem tuli kulgeda mööda tolmust ja auklikku kruusateed, mis lõhkus autot.

Ehkki tee remontimise ajal tuli Karksi-Nuia ja Lilli vahel liikujatel hakkama saada kohati lausa võimatute teeoludega ning paljud kohalikud lõhkusid seal oma sõiduvahendi, on inimesed Erelise hinnangul tulemuse üle õnnelikud. «Loodame, et nüüd jõuab rohkem rahvast ka Lilli peole,» viitas Ereline külamajas korraldatavatele üritustele.

Karksi-Nuia ja Lilli vahel enam kui 20 aastat tegutsenud aktsiaseltsi Micus suured veokid saavad nüüdsest samuti oma tootmishoonete ja klientide vahet sõita mööda kõvakattega teid. «Uus tee annab kindlasti suure plussi, seni pidid autod liikuma kruusal ja lagunesid,» nentis saekaatrit ja lillekasvatust pidava Micuse juhataja Mart Paju.

Kurviline turismitee

Ehkki kahe riigi vaheline maan­tee on saanud uue katte, on see eriti Lilli ja Läti piiri vahele jääval alal väga kurviline. Autojuhtide hinnangul on seal mitu lõiku, kus üle 70kilomeetrise tunnikiirusega sõitmine võib osutuda ohtlikuks.

«Kõik teed ei peagi otse olema,» leidis Arvo Maling. «Need, kellel on vaja kiiresti Tallinnast Riiga saada, siia ei tule. Kes siin sõidavad, võivad aga kiirust veidi alla lasta ja loodust nautida.» Metsade vahel looklev tee on ka ümber Läänemere kulgeva turismitee Greenway üks osa.

Mullu augustist alates on osaühing Valga Teed Eesti poolel remontinud kruusateed 14 ja Läti poolel ligi 8 kilomeetrit. Et Lätis tuleb parandada ka Ruhjast edasi minevat maanteed, tehakse sealgi tööd kokku 14 kilomeetril. Kogu lõik peab kahes riigis valmis saama novembri lõpuks.

Eesti poolel läheb töö ühes järelevalvega maksma 1,6 miljonit ja Lätis 1,53 miljonit eurot. Rahast tuleb 85 protsenti Euroopa Liidult ning ülejäänu tasuvad Eesti ja Läti riik.

Märksõnad

Tagasi üles