Praegu koostamisel oleva Viljandi üldplaneeringu avalikul väljapanekul septembris ja oktoobris ning 17. novembril toimunud avalikul arutelul esitati linnavalitsusele hulk ettepanekuid üldplaneeringu muutmiseks ja parandamiseks ning planeeringu elluviimiseks
Üksjagu häid mõtteid
Eelkõige puudutasid need kruntide kasutamise otstarvet, liiklus- ja transpordiruumi lahendusi ning kinnisasjade võõrandamist üldplaneeringu rakendamiseks.
Linnavalitsus arutas laekunud ettepanekuid 10. novembril ja langetas nende kohta otsuse. Püüan sellest ülevaate anda.
Üldplaneeringu projekt nägi ette Vabriku tänava pikenduse Pärnu maanteeni läbi Vaksali tänav 38 krundi. Selle kinnistu omaniku esindaja tegi ettepaneku, et linn kompenseeriks kinnistu osa, millele on uus tänav planeeritud.
Kõnealuse piirkonna liikluskorralduse kohta esitati aga teisigi ettepanekuid ning linnavalitsus leidis, et läbi nimetatud krundi pole mõtet teed planeerida. Seega ei ole linnal kohustust osa kinnisasjast osta.
Mitu ettepanekut esitasid Tallinna tänav 105 ja 101-a kinnistu omanike esindajad. Üldplaneering nägi ette nende kruntide maakasutuse juhtfunktsiooniks korruselamumaa, kus on lubatud polüfunktsionaalsus kõrvalfunktsioonina.
Linnavalitsus arvestas maakasutuse juhtfunktsiooni muutmise ettepanekut, mille alusel planeeritaks kruntide maakasutuse juhtfunktsiooniks esinduslike polüfunktsionaalsete hoonete, sealhulgas tööstushoonete maa.
Läbi Tallinna tänav 105 krundi oli planeeritud kõrvaltänav. Ühes ettepanekus paluti sellest loobuda ning sellega linnavalitsus ka nõustus.
Viljandi põhjaossa planeeritud Tomuski paisjärve äärde, Valuoja orust idasse jäävale maa-alale on kavandatud juhtfunktsiooniks korruselamumaa. Tehti ettepanek mitte planeerida sellele alale niisugust funktsiooni, vaid kavandada maa-ala siis, kui uuringute tulemusena on selgunud, kas Tomuski paisjärve rajamine on üldse võimalik.
See ettepanek jäi linnavalitsuses arvestamata, sest maa-ala külgneb avaraid vaateid pakkuva rohealaga ning on igati sobiv just elamualaks. Selgitamaks, kas paisjärve rajamine on võimalik, tellib linnavalitsus uurimistöö.
Pargi tänav 4 kinnistu on üks osa endise kirikumõisa maadest ja praegu hoonestamata krunt, mis kavandati üldplaneeringuga haljasalaks. Kinnistu omaniku esindaja tegi linnale ettepaneku määrata krundi juhtfunktisooniks polüfunktsionaalsete hoonete, sealhulgas tööstushoonete maa.
Linnavalitsus nõustus selle mõttega. Samas ei arvestatud ettepanekut, et linn ostaks Pargi tänav 4 kinnistu või selle osad.
Turu kvartali parkimiskohtade osas tehti ettepanek ehitada müügiala kohale parkimiskorrus. Seda ettepanekut arvestatakse turu kvartali parklate planeerimisel.
Suuremat avalikku huvi puudutavad muudatusettepanekud tehti liiklus- ja transpordiruumi lahenduste kohta, mis käsitlevad Männimäe teed ja Riia maanteed, samuti Vaksali tänava ja Riia maantee ning Pärnu maantee, Vaksali tänava ja Vabriku tänava ristmikku.
Üks ettepanek oli, et jaotustänavana planeeritud Männimäe tee rajataks garaažidepoolsele küljele ning tee ja korruselamute vahele planeeritaks heakorrastatud ala haljastuse, mängu- ja spordiplatsidega. Selline on ka üldplaneeringu lahendus ning seega toetab ettepanek planeeritud lahendust.
Männimäe tee ühendamiseks Riia maanteega tehti ettepanek kavandada ühendus läbi Puidu tänava. Linnavalitsus nõustus selle mõttega, sest nii ei teki Riia maanteele uut ristmikku.
Linnavalitsus arvestas ka ettepanekutega Vaksali tänava ja Riia maantee ning Pärnu maantee, Vaksali tänava ja Vabriku tänava ristmiku lahenduste osas.
Üldplaneeringu avalikul arutelul tutvustati linna seisukohti esitatud ettepanekute osas ning esitati küsimusi ja tehti lisaettepanekuid. Näiteks tunti huvi, mida planeeritakse linna omandis olevale krundile Reinu tee 5. Üldplaneeringu järgi on maa-ala juhtfunktsioon ühiskondlike hoonete maa, hoone täpne funktsioon selgub aga edaspidi, detailplaneeringu koostamisel.
Huvi tunti ka Viljandi järve äärde kavandatavate paadisadamate ja randumiskohtade vastu.
Üldplaneeringus on märgitud kõik linna veekogude ääres olevad supluskohad ja sadamad. Viljandi järve äärse ala tulevikku ja sellele alale kavandatavaid tegevusi kajastatakse aga juba täpsemalt järveäärse piirkonna arengukavas, mille koostamine ja keskkonnamõjude hindamine praegu käib.
Arutelul kerkis üles küsimus, millega on põhjendatud Vaksali tänava, Pärnu maantee ja Vabriku tänava ristmiku lahendus.
Selle ristmiku plaan ja liiklusskeem pandi paberile koostöös inseneribürooga Stratum. Säärase lahenduse planeerimise üks põhjendus on vajadus vähendada liikluskoormust Vaksali tänaval.
Avalikul arutelul tehti heakskiidetud ettepanek märkida Looga tänavale Tallinna tänavast kuni Nurme tänavani planeeritud puiestee ning kõrghaljastus, mis oleks vahevöönd elamu- ja ärikruntide vahel.
Esitatud ettepanekud ja linnavalitsuse seisukohad saavad aluseks uue üldplaneeringu täiendamisel ja muutmisel. Suur tänu kõigile, kes sellega tutvusid ning asjalikke mõtteid lisasid.