Varas tekitas mõne minutiga suure mobiiliarve

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: AFP / Scanpix

Novembri algul spordihoones mobiiltelefonist ilma jäänud poisi vanemad lasid numbri juba samal õhtul sulgeda, kuid selleks ajaks oli pikanäpumees jõudnud tekitada tuhandekroonise arve.


14-aastase poisi telefon varastati 4. novembri õhtupoolikul spordihoone vana osa garderoobist, kuhu ta oli selle unustanud.



«Tavaliselt võtab poeg telefoni alati kaasa, aga sel päeval läks meelest ära ja kui ükskord meenus, polnud võimalik kohe järele minna,» rääkis ema, kes lapse huvides oma nime lehes avalikustada ei soovi. «Kohe kui ta pärast varguse avastamist koju jõudis, helistasime EMT-sse ja lasime telefoni kinni panna.»



Seega ei saanud telefon varga käes olla kauem kui mõni tund, kuid nagu näitab kõnede eristus, polnud tal nii palju aega tarviski. Ajavahemikul kella 18.22—18.29 tegi suli tasulisele numbrile 11 kõnet, kokku ligi tuhande krooni eest.



Kõne sisse, raha välja


Kui lapsevanemad asja lähemalt uurima asusid, selgus, et tegemist on noorte populaarse interneti suhtluskeskkonna Rate.ee tasulise telefoniga. Sellele numbrile helistades saavad kasutajad osta oma kontole Rate.ee-s kehtivaid rahaühikuid SOL-e. Ehkki eelkõige on süsteem mõeldud keskkonnas teenuste eest tasu kasseerimiseks, saab SOL-e teatud tingimustel ka kroonidena pangakontole kanda.



«Poiss pole kunagi telefoniga mingit rumalust teinud ja seepärast ei ole me talle kõnelimiiti kehtestanud,» rääkis isa. «Soovitan kõigil vanematel seda igaks juhuks siiski teha või kasutada kõnekaarti — nii saab varas ainult telefoni ega tekita lisakulutusi.»



EMT avalike suhete juht Kaja Pino ütles, et kui klient mobiili vargusest telefonifirmale kiiresti teada annab, võib ta pikanäpumehe sooritatud tehingute hüvitamisest pääseda.



«Eelduseks on muidugi see, et EMT saab kokkuleppele teenusepakkujaga, kellelt näiteks mänge või logosid telliti,» selgitas Pino. «Et Rate.ee kuulub otsapidi meile, siis siin saab tegutseda lihtsamalt: võõra telefoniga ostetud SOL-id tühistatakse ja seega kaob ka alus nende eest kliendilt raha nõuda.»



Enamasti kurjategijad teavad, et telefonivarguse järel saavad nad võõra kukru arvel lõbutseda vaid lühikest aega, ja võtavad sellest kiiresti viimast. Novembri algul telefonist ilma jäänud poisi vanematele oleks ilmselt veelgi suurem arve tulnud, kui SOL-ide ostmisel poleks 1000-kroonist päevalimiiti.



Politsei sai varga kätte


Kaja Pino sõnul SOL-ide eest varastatud telefoniga väga sageli ei maksta, sest Rate.ee konto järgi on üsna lihtne pätile jälile saada.



«Pole välistatud ka see, et keegi võtab võõra telefoniga ostetud SOL-id hiljem rahana välja, kuid sellest jääks maha väga konkreetne jälg ja nii juhmi varast pole minu teada seni olnud,» lisas Pino.



Spordihoones tegutsenud varga jälgi ajanud vanemkonstaabel Riido Villup teab, et varastatud telefoniga SOL-ide ostmine on siiski suhteliselt levinud ning nii soetatud SOL-e on ka rahaks tehtud. Kas varas selgi korral SOL-id kroonideks vahetas, ei soostunud Villup uurimise huvides ütlema.



Küll aga kinnitas ta, et 15-aastane poiss, kes riietusruumist võõra mobiiliga minema kõndis ja hiljem seda oma tarbeks kasutas, on politseinikele teada ning esmaspäeval võttis kahtlustatav teo ka omaks.

Märksõnad

Tagasi üles