Kõrvalised tegevused autoroolis on endiselt suur probleem

Madis Luik
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Maanteeameti liiklusohutuskampaania «Kui juhid, siis juhi» kestab 9. aprillini.
Maanteeameti liiklusohutuskampaania «Kui juhid, siis juhi» kestab 9. aprillini. Foto: PantherMedia / Scanpix

Maanteeameti 2017. aasta suvel tehtud küsitlusuuringu andmetel juhtub Eestis iga päev kõrvaliste tegevuste tõttu keskmiselt viis liiklusõnnetust ning 72 protsenti juhtidest tunnistavad, et on viimase 12 kuu jooksul sõidukiroolis mobiiltelefoni kasutanud.

Sel aastal on Eestis juhtunud juba üks hukkunuga liiklusõnnetus, mille üks põhjus oli kõrvaline tegevus sõidu ajal. «Kõrvalised tegevused autoroolis tapavad ja jäävadki elusid võtma, kui inimesed endale aru ei anna, kui ohtlikud need on. Ei ole turvaline, kui sõidu ajal hakatakse näiteks akent puhastama, peegleid seadistama või plaati vahetama. Kui juht teeb roolis midagi muud, kui juhib sõidukit, siis ta paneb vabatahtlikult endale koti pähe ja sõidab pimesi,» kõneles politsei- ja piirivalveameti juhtivkorrakaitseametnik Sirle Loigo.

Kõrvalised tegevused on riikliku liiklusohutusprogrammi esiteemasid. Inimeste teadlikkus nende ohtlikkusest autoroolis on küll paranenud, kuid roolimobiilikute hulk on endiselt suur.

Maanteeameti tellitud uuringust selgus, et suur osa meie sõidukijuhtidest oskab enda arvates hinnata, millal on sõidukit juhtides ohutu telefoni kasutada. Reaalsuses tuleb siiski mõista: liikluses on kõrvalised tegevused ohtlikud, sest teaduslikult on tõestatud, et inimene ei suuda kaht tähelepanu nõudvat tegevust sooritada samal ajal ja veatult.

Sõidukit juhtides tuleb keskenduda täiel määral liiklusele, sest kõrvaline tegevus autoroolis segab juhti nii pildiliselt, käeliselt, tunnetuslikult kui heliliselt.  Maanteeameti ennetustöö osakonna ekspert Kerli Tallo tõi näite, et sõnumit saates on juhi pilk teelt eemal keskmiselt viis sekundit. Sõiduk läbib maanteekiirusel selle ajaga 125 meetrit. «Liikluses võib murdosa sekundi jooksul olukord muutuda – ees on ootamatu takistus, metsloom jookseb teele või eessõitja teeb äkkpidurduse,» selgitab Tallo.

Kokkuvõttes peavad kõrvaliste tegevuste ohtlikkusele mõtlema kõik liiklejad. Et jalakäijale ja jalgratturile on eriti ohtlikud sõidu- ja raudtee ületamine, siis tuleb enne veenduda teeületuse ohutuses.

Maanteeameti liiklusohutuskampaania «Kui juhid, siis juhi» kestab 9. aprillini. Kampaaniaga tahetakse kinnistada teadmist, et roolis millegi kõrvalisega tegelemine on ohtlik. 5. aprillil on kolmandat korda mobiilivaba päev, et kutsuda liiklejaid vähemalt sellel päeval liikluses mobiiltelefonist loobuma.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles