Üsna tavaline oli, et vastu tuli võtta külalisi, kelle mõjuvõimust midagi sõltus. Et selles ettevõttes, kus mina töötasin, oli üsna korralik vastuvõtukoht, sai laua taga klaase tõstetud mitmesuguste külalistega kodu- ja välismaalt, sealhulgas tollase Eesti NSV Ülemnõukogu esimehe Arnold Rüütliga.
Suhteliselt tavapärane oli, et minu ülemuse sekretärile helistas Viljandi KGB boss – oli selline lühikest kasvu mees, keda rahvasuus kutsuti jooksvaks meetriks – ning ütles, et tal on tähtis teade. Tõlkes tähendas see «Katke laud, läheb tinutamiseks», kui ühe tuntud Viljandi poliitiku leksikat kasutada.
Hüsteerilist protesti Gorbatšovi alkoholipoliitika vastu – küll sordiini all, sest tollal polnud kuigi «tervislik» avalikult partei poliitikat kritiseerida – võib võrrelda praeguse tervise- ja tööministri Jevgeni Ossinovski sõimamisega.
Tõsi on see, et rahanduslik mõju riigile oli tajutav – riigieelarve täitumisega seotud mured on varasemast tuttavad. Aga nagu asjatundjad on kirja pannud, siis rahva tervisele mõjus see kampaania positiivselt. Psühhiaater ja suitsidoloog professor Airi Värnik on minu mäletamist mööda sellekohaseid vihjeid teinud.
EESTI ALKOHOLITOOTJAD ja -müüjad on olnud müügitegevuse arendamisel usinad. Alkoholi väljapanekud eri kohtades, alates bensiinijaamadest ja lõpetades supermarketitega, on pilkupüüdvad. Alkoholisegusid müüakse ülimalt mitmekesistes pakendites, sealhulgas väikestes, korraga kõrri valatavates pudelites. Parajad koolipeole kaasa võtta ...
Eestis on tehtud mõni arglik alkoholireklaami ja -müügi reguleerimise katse. Erinevalt tubakatoodete reklaami ja müügi reguleerimisest ei ole see kuigi edukaks osutunud. Küsisin kord ühel selleteemalisel kohtumisel, miks on niimoodi. Asjatundja tervise arengu instituudist Riina Raudne pakkus põhjuseks, et tubakatootmist meil ju enam ei ole, aga alkoholitootjate lobi surub kõik alkoholireklaami piiramist puudutavad ettevõtmised nurka. See tundub tõele vastavat. Alkoholi tarbida on in.