Kuhu liigud, Viljandi liiklus?

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Aivar Kaljusaar
Aivar Kaljusaar Foto: Marko Saarm

VILJANDI KESKLINN muutub plaanide järgi mõne aasta jooksul tundmatuseni. Tulevad veekeskus ja vabadussammas, kaovad SEB hoone ja ametite maja. Kõige selle tõttu muutuvad ka liiklusskeem ja -olukord, alustades Uku tänava ristmikust ja lõpetades niinimetatud Ugala ringi juures. Sellel tahangi peatuda.

Hakkame siis Tallinna poolt tulema.

Uue ja parema väljanägemise saavad nii Tallinna ja Uue kui ka Tallinna ja Jakobsoni tänava ristmik. Posti ja Turu tänava ots omandavad tunduvalt liiklejasõbralikuma ilme.

Tartu tänava ristmikult leian esimese minu meelest mõtlematu teo. Seal hakkab liiklus kavatsuste järgi olema praegusele vastupidine. Jääb arusaamatuks, miks.

Vanalinna jalakäijasõbralikumaks muutmise vajadusest on räägitud juba aastaid. On kõlanud väärt mõte, et Tartu tänav võiks Tallinna tänavast kuni Sakala toimetuseni kuuluda vaid jalakäijaile. Kauplusi saaks autodega teenindada hommikuti, näiteks kella üheksani. Nii kaoks ka äripidajate mure, et töötajad võtavad ära klientide parkimiskohad.

Kindlasti olete kõik käinud Tartus ja Pärnus, Tallinnast rääkimata. Neis linnades toimivad jalakäijate alad suurepäraselt. Meie üritame sellist vägisi luua Arkaadia aeda, ent tõenäoliselt ei hakka see kunagi korralikult tööle, sest miski ei tõmba inimesi sinna.

Muide, kui valmivad Uku ja Centrumi keskuse laiendus, võib vanalinn jääda hoopis autode päralt – inimesed hääletavad jalgadega.

Ma ei saa aru, miks on vanalinna autosid juurde vaja. Sinna saab sõita nii Posti kui Kauba tänavalt. Nüüd tahetakse lisada veel Tartu tänav. Välja saab aga ikka ainult Posti ja Kauba tänava kaudu. Kas mõte on luua otsekoridor alla järve äärde või hoopis linnast välja Tartu poole ning vähendada niiviisi Jakobsoni tänava koormust?

EDASI TULEB Tallinna, Vaksali ja Kauba tänava ning Tasuja puiestee ristmik. Nagu Sakala suve hakul kirjutas, planeeritakse sinna ringristmikku. Milleks seda vaja on? Enne nii põhjalikke ümberehitusi peaks selleks vajadus tekkima, ent praegune olukord seda küll ei nõua. Pealegi muutub Vabaduse plats ehituse käigus suuresti autovabaks ehk liiklus ühest suunast (platsilt välja) paljuski kaob.

Tallinna tänavalt õnnestub tänu lisarajale mõistliku aja jooksul Kauba tänavale keerata. Pole täheldanud, et pööravad sõidukid oleksid Männimäe poole liikujaid takistanud. Niisiis langeb ära ka see põhjendus.

Järele jääb vaid üks, mida on ikka ja jälle välja käidud: liikluse rahustamine. Seega tahaks teada, kui suurel kiirusel toda ristmikku siis läbitakse, et rahustama peab.

JÄRGMINE ÜLLATUS ootab Hariduse, Vana-Vaksali ja Vaksali tänava ristmikul. Ka sinna kavandatakse ringi. Üks mõte sellel on, aga ka selle mure saaks lahendada ilma ringristmikuta. Nimelt tahetakse Vana-Vaksali tänav ühesuunaliseks teha nii, et Ugala ringilt tullakse sisse ja Hariduse tänava poolt välja.

Võib-olla on vastu mäge halb liikuma hakata ja selja tagant mööda Vaksali tänavat tule-

vaid autosid näha. Ent kui muuta Vana-Vaksali liiklusskeem vastupidiseks, kaob ka see probleem.

Tõsi, Hariduse, Vana-Vaksali ja Vaksali ringristmik võimaldab teha Hariduse tänava tulevikus kahesuunaliseks. Sellist vajadust aga praegu pole. Omniva saab oma suurte autodega sõita otseteed pidi sorteerimiskeskusesse nii Reinu tee kui Reinu põigu kaudu, Ugala teater aga kasutada Vana-Vaksali sissepääsu. Pealegi oleks Hariduse tänava kahesuunaliseks tegemine löök jalgratturitele, sest sellega kaoks ära võimalus taasluua Männimäelt kesklinna viiv rattatee. Kaduma läks see Reinu tee pindamisega juba oh kui palju aastaid tagasi. Toona käis riigigümnaasiumi ehitus ning liiklusega seotud küsimused olid lahtised. 

Nüüdseks on kõik see ammu möödas, aga jalgrattateed ikka pole. Samal ajal on rattaga sõitmise periood viimase aja talvede soojuse tõttu aina pikemaks veninud.

Minu mõte on: märgime jalgrattatee esimesel võimalusel uuesti maha. Loome ikka rohelist keskkonda.

LIIGUME EDASI Leola ja Vaksali tänava ristmikule. Seal näen ma ringliiklusel tõepoolest mõtet. Küllap olete märganud, mis seal hommikuse ja õhtuse tipptunni ajal sünnib. Eriti just õhtul, kui autode saba ulatub Hariduse tänavani välja. Leola tänavalt välja ei saa ja sinna keerata samuti mitte. Nii sa oledki sunnitud sõitma läbi kesklinna ja seal liikluskoormust kasvatama.

Leola tänav võiks olla alternatiiv Tallinna tänavale. Praegu on see parkivate autode tõttu kitsas, kuid see mure on kindlasti lahendatav. Vaksali tänavast Jakobsoni ristmikuni tahaks ka asfalt kõpitsemist.

Ma usun, et kui Leola tänav hakkaks nii-öelda tööle, koliks oma neljandik Tallinna tänava liiklusest ära.

KAS KEEGI oskab öelda, milliseks kujuneb Viljandi liiklus pärast kahe kaubanduskeskuse laienemist? Ma arvan, et mitte. Kindel on aga see, et liikluskoormus nende keskuste ümber kasvab.

Möödunud suvest saadik on õhtuse tipptunni ajal Viljandi peatänaval valitsenud olukord, et Tallinna poole sõites tuleb kaubamaja juurest alates seista ummikus, sest foorisüsteem ei saa liikluskoormusega hakkama. Varem ei olnud ma niisugust asja täheldanud.

Enne kui midagi kardinaalselt muutma hakata, tuleb hoolega mõelda. Muidu juhtub nii nagu mullu kaubamaja hoovis asunud väärika maakivist hoonega, mille puhul kommenteeris linn asja umbes sedasi, et tollane linnavalitsus tegi sellise otsuse ja andis loa, nüüd selliseid otsuseid ei tehtaks.

Tagasi üles