Eestlasel on kolm püha kohta: saun, hiis ja kirik. Nii arvas eesti rahvaluule koguja ja uurija Matthias Johann Eisen. Mida ja miks tehti saunas ja kirikus, see on klaar. Hiiega nii lihtne ei ole.
Tellijale
Püha paiga kohal hõljub tihe minevikuudu
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hiied on kahtlemata meie kõige tuntumad looduslikud pühapaigad. Esimene kirjalik teade Eesti hiie kohta pärineb juba XIII sajandist Läti Henriku kroonikast. Taas tõusid hiied õpetatud meeste huviorbiiti XVIII sajandil ning seal on need rohkem või vähem olnud ka viimasel sadakonnal aastal. Sellegipoolest katab hiisi minevikuudu, millest on keeruline, kui mitte võimatu pilku läbi puurida.