Vald kogus tuhat allkirja ja sai kohtus võidu (1)

Marko Suurmägi
, peatoimetaja asetäitja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tarvastu valla elanikud andsid kahe kuu jooksul ligi tuhat allkirja kruusakarjääri rajamise vastu. Halduskohtust sai vald küll soodsa tulemuse, aga allkirjadel sellele mõju ei olnud.
Tarvastu valla elanikud andsid kahe kuu jooksul ligi tuhat allkirja kruusakarjääri rajamise vastu. Halduskohtust sai vald küll soodsa tulemuse, aga allkirjadel sellele mõju ei olnud. Foto: Alar Karu

Vähem kui kahe kuuga andis ligi tuhat Tarvastu valla inimest allkirja kohtule saadetavale protestikirjale, et võidelda Kärstna Kabelimäe külje alla kavandatava liiva- ja kruusakarjääri vastu.

Juriidilises mõttes allkirjadest kasu ei tõusnud, sest vald sai halduskohtus ettevõtja üle võidu põhjusel, et karjääri kavandaja oli septembri lõpus jäänud kaebuse esitamisega neli päeva hiljaks. Kohtulugu pole siiski lõppenud, sest ettevõtte esindaja on kaevanud halduskohtu peale ringkonnakohtusse.

Tarvastu vallavanema Alar Karu sõnul oli muljetavaldav, kuidas kohalikud inimesed karjääri vastu astusid. Juuli ja augusti jooksul anti valla kauplustes ja raamatukogudes ettevõtmise lubamise vastu tuhatkond allkirja. See on kolmandik valla elanike arvust. Ehkki valda kaitsnud advokaadi Tuuliki Laessoni sõnul ei mänginud rahva arvamus halduskohtus tehtud määruse juures mingit rolli, on vallavanem veendunud, et mingi tõuke see siiski andis.

«Üsna kohe pärast seda, kui olime allkirjad kohtule esitanud, muudeti varem 18. septembri peale määratud avalik istung kirjalikuks menetluseks ning õigus jäi vallale,» rääkis Karu. «Avalik huvi kaalus erahuvi üles.»

Vaidlus karjääri avamise üle pole aga lõppenud, sest osaühingu Põlula Toodang juriidiline esindaja on pöördunud õiguse saamiseks ringkonnakohtu poole. Ettevõte soovib nimelt saada vallavalitsuselt luba liiva- ja kruusakarjääri rajamise ettevalmistamiseks. Seda tahab ta rajada puhuks, kui algab Euroopasse viiva raudtee Rail Balticu ehitus ning liiva ja kruusa hakkab vaja minema raudteetammi rajamiseks.

Osaühingu Põlula Toodang juhatuse liige Kurmet Kivioja on Sakalale kinnitanud, et ehkki läheduses on neli karjääri, oleks kruusa ja liiva veelgi vaja. Esialgu küsib ettevõte luba, et alustada 13,3 hektarit neelava karjääri ettevalmistamiseks vajalikku geoloogilist uuringut. Kivioja kinnitas suvel Sakalale, et kui kohalikud näitavad karjääri rajamise suhtes üles vastumeelsust, kaaluvad nad, kas uuringu tegemine on mõttekas. Eile ta kohtuvaidlust kommenteerida ei soovinud.

Karjääriks kavandatav ala asub Kärstna kõrgustikul piirkonnas, kus on Anrepi lõvi, Anrepi perekonna hauakamber, Teises maailmasõjas hukkunute mälestusmärk ja Kärstna mõis.

Kommentaarid (1)
Copy
Tagasi üles