Muide, Soomes oli termin «neuvostoliitolaiset» rahvasuus kasutusel.
See, et pärast natside minemaajamist Vene tankid siia jäid, on loomulikult tõsi, ja et nad siin üsna metsalise kombel käitusid, vastab samuti tõele. Ka on tõsi, et natsid pidasid eestlasi poolaarialaseks. Nende tegevus oli meil märksa pehmem võrreldes sellega, mida nad saatsid korda slaavlaste aladel. Ehk oli see omakandimehe Alfred Rosenbergi onupojapoliitika?
Natside vägivald juutide ja slaavlaste kallal oli masendav. Et venelased Natsi-Saksamaa hävingut oma võiduks peavad, on igati mõistetav. Venelastele on Teise maailmasõja võidu mälestusmärgid tõepoolest tähtsad, et mitte öelda pühad, ja neile pööratakse tähelepanu. Väljaspool Venemaad tundub pärast Nõukogude Liidu lagunemist piiri taha jäänud venelastel sellel tegevusel juures olevat ka kerge protesti hõng. Midagi säärast, kui eestlastele oli Kuperjanovi haua austamine nõukogude ajal.
Tänapäeval Eestis Vabadussõja mälestusmärkide üldrahvalikku suurehulgalist austamist märgata ei ole. Mis puudutab mälestuse jäädvustamist, siis Teise maailmasõja mälestuseks poodiumile tõstetud tanke on ka Lääne-Euroopas. Mina olen vähemalt ühte Prantsusmaal Avranchesis näinud – kindral Pattoni tanki selle linna keskväljakul.
NAGU PALJUDEL Eesti elanikel, on ka minul Teise maailmasõja ja sellele järgnenud ajaga eriline suhe. Kuulun nende hulka, kelle isa sõja käigus hukkus ja kelle vanavanemad hiljem Siberisse küüditati.
Tolleaegsete naabrite kirjelduste kohaselt lasid mu isa maha Läti kommunistid, kes pealetungivate Saksa vägede eest põgenesid. Saatuse tahtel on juhtunud nii, et ma isegi enam-vähem tean, missugune grupeering seda tegi.