Kiireid muutusi reform endaga ilmselt kaasa ei too. Tervis võib küll lubada inimesel teistsuguses ametis töötada, aga varem füüsilise tööga elatist teeninu asumine kergemale kontori- või teenindustööle nõuab hoopis teistsuguseid oskusi. Vaadates töövõimetuspensioni saavate inimeste paiknemist Eesti kaardil, selgub, et enamik neist elab ka piirkondades, kus uusi töökohti luuakse väga vähe.
Lisaks töövõimereformile on keskpikas perspektiivis ilmne, et viimase kolme aasta jooksul 20 protsenti kasvanud keskmine palk peab hakkama mõjutama ettevõtete töökorraldust. Kiireneva majanduskasvu tingimustes on muutustega kaasnev töötus küll loodetavasti ajutist laadi. Üle aegade on efektiivsust otsimas avalik sektor, kust lisandub tööturule niinimetatud valgekraesid, kes tõenäoliselt on võimelised uue töökoha leidma suhteliselt kiiresti.
VÕTTES ARVESSE kitsaid olusid tööturul, on üllatav, kui palju tähelepanu pälvib tööjõu madalama maksustamise küsimus. Palgasurve all oleva ettevõtja seisukohast on soov kulusid piirata mõistetav, kuid ühiskondlikust vaatevinklist ei kipu argumendid just liialt tugevad olema.
Ajal, kui Eesti töötuse tase on alla oma pikaajalise «loomuliku» määra, ei vaja töötajate värbamine lisastiimulit. Kurta konkurentsivõimet kahjustava tööjõuhinna või -maksude üle olukorras, kus naaberriikide palk ületab siinset taset kaks-kolm korda, räägib enamat ettevõtte äriplaani piiratuse kohta. Mis puudutab võimalikku ülempiiri seadmist sotsiaalmaksule, siis tuleb arvesse võtta, et mitmekordset keskmist palka teenivate inimeste seas moodustavad insenerid ja IT-spetsialistid kaduvväikese osa.
Vananeva rahvastikuga väikeriigis on tööjõud majanduse kõige kallim vara. Selle allahindlusega müümise asemel tuleks keskenduda ülesandele, kuidas vähestest inimestest võimalikult nutikad ja suurt väärtust loovad töötajad koolitada.