KIRI: Mis on püha?

Kalle Gaston
, teoloog
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Taas arutatakse selle üle, kes ja mis sobib kirikusse ning kes ja mis mitte. Tundub, et alasti inimkeha ei sobi. Huvitav: just nõnda me jumala juurest siia tuleme ja just nõnda siit ka läheme. Miks siis ei sobi?

See riivavat usklike ja moraalsete inimeste tundeid. Aga mispärast? Paradiisiaias olime teatavasti alasti.

Pean tunnistama, et nähes esimest korda Raul Rajangu fotot alasti naisest altari ees, olin veidi šokeeritud: vaatepilt oli liiga ootamatu. Ent ettevõtmise sõnumisse süvenedes ei leidnud ma selles hullu midagi. Hull on pigem meid ümbritsev kahepalgeline ja võltsi moraaliga ilm. Kui kirik saab seda hullust natuke paljastada, mis seal siis halba on? Ehk peakski see olema üks kiriku ülesanne?

Pastorina töötamise ajast mäletan tuliseid kirikusiseseid vaidlusi selle üle, mida pühakotta ei tohiks lubada. Hulk vaimulikke tahtis boikoteerida Rein Rannapi kontserditurneed, tuues põhjenduseks rokkivad noored, kellega pianist koos esines.  

Hiljuti võeti vastu kirikuseadustik, mis reguleerib kirikuruumide kasutamist. Selgub, et loomadest on leidnud armu vaid pimedate juhtkoerad ja vippide pommikoerad. Teistel, nagu kirikus lendlevatel tuvidel või küünlaid närivatel hiirtel, peaks pühakojas viibimine keelatud olema.

Aastaid tagasi sain Kreekas kloostrite paradiisis

Athoses käies teada, et seal tohivad loomariigi esindajatest kirikus olla üksnes emakassid, sest kõutsid pole head hiirepüüdjad. Pühadust teotavad erandid on niisiis lubatud praktilistel eesmärkidel.

Teatavasti on Viljandi Pauluse kirik suurtes küttevõlgades ja kogudus ei tohiks nina kirtsutada, kui kunstiprojektist saadud kopikas võlakoormust leevendab. Avaldan toetust õpetaja Hedi Vilumaale, keda püütakse kirikuvalitsuses vastutusele võtta. Vilumaa käitus korrektselt: tal oli kunstiinimeste kirikusse laskmiseks praosti ehk kõrgema vaimuliku luba.

On ehk aeg selgeks vaielda, kas pühadust ja jumalikkust teotada on üldse võimalik. Ehk on küsimus hoopis meie endi varjatud ja allasurutud minas? Võib-olla ka eespool mainitud kahepalgelisuses ja võltsmoraalis.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles