Üksikkandidaadina riigikokku pürgiv bussijuht Kalle Hiob väidab, et tööandja kiusab teda taga, sest ta julges võidelda enda ja oma kolleegide palgatõusu ning töötingimuste parandamise eest.
Parlamenti pürgija kaebab töökiusamist
Kalle Hiobi tööandja, ATKO Grupi juht Margo Tomingas peab sellist väidet alusetuks.
«Minu hinnangul on ta välja mõelnud mingi luulu, et enne valimisi pildile pääseda,» lausus Tomingas. «Ega tal peale meie (ATKO Grupi — toimetus) sõimamise ju muud juttu olegi.»
Kogus allkirju
Kalle Hiobi ütlemist mööda sai tüli alguse detsembri keskel, kui ta oma pangakontot vaatas ja avastas, et palgasumma oli ligi tuhande krooni võrra kahanenud. Et ka töötingimused olid bussijuhi hinnangul järjest kehvemaks muutunud, otsustas ta koguda kolleegide toetust palgatõusu ja töötingimuste parandamist taotlevale nõudele.
Enda jutu järgi kulus Hiobil kolm päeva, et saada paberile 45 töökaaslase allkirjad ning seejärel pealinnas paiknevate ametiühingujuhtide kaudu alustada firmaga läbirääkimisi. Hiob osales ka kahel nõupidamisel. Teiselt ta lahkus, sest leidis, et tööandja esindaja mõnitas teda.
Hiljem leidis Hiob, et tema allkirjadest polnud eriti kasu, sest ametiühing nõustus kollektiivlepingu selliste punktidega, mis bussijuhtide elu paremaks ei muuda.
Pärast esimesi läbirääkimisi jaanuari algul hakkas Hiob tunnetama, et tööandja kiusab teda taga. Temalt võeti ära senine buss ning anti asemele teine, mis oli tema sõnul vana ja väsinud.
Jaanuari keskel pidi Hiob linnas sõites päeva jooksul kolm korda sõiduvahendit vahetama ning iga kord taas külma bussi istudes tegi ta viga seljale ja kätele, mis olid juba varem kutsehaiguse tõttu nõrgad. Arst saatis liigesevaludes mehe haiguslehele.
Liiga suur kütusekulu
ATKO Grupi juhi Margo Tomingase jutu järgi võeti endine buss Hiobilt ära seetõttu, et linnaliinil sõites oli juht suutnud kulutada kütust 44 liitrit saja kilomeetri kohta. «Võtsime bussi ära, sest kahtlustasime, et sellega on midagi valesti,» selgitas firmajuht.
Remondimehed vaatasid sõiduki üle ega leidnud sellel viga. Järgmine bussijuht, kes sama bussiga sõitma hakkas, suudab Tomingase väitel toime tulla nii, et kütust kulub 25 liitrit sajale kilomeetrile.
Kalle Hiob peab niisugust juttu täiesti alusetuks. Dokumentaalselt on tema sõnul tõestatud, et tema ühe kuu kütusekulu oli keskmiselt 32,8 liitrit saja kilomeetri kohta.
Seda, et keegi suudaks talvisel ajal roolida linnaliinil suurt bussi 25-liitrise kuluga, ta aga ei usu. «44-liitrine kulu on välja imetud ühest päevast ja põhjus võis olla selles, et päev varem ei tangitud paaki korralikult täis,» seletas ta.
Alates 17. jaanuarist on Hiob olnud haiguslehel, kuid samal ajal on ta osalenud ametiühingu läbirääkimistel ja teinud valimiskampaaniat. Tomingase arvates on see riigi raha eest ja tööandja kulul valimisteks valmistumine.
Haiguslehel valimistele vastu
Pärast seda, kui Tomingas ja haiguslehel olev Hiob läbirääkimiste laua taga kohtusid, pöördus ATKO Grupp haigekassa poole, et teada saada, mis haigust bussijuht põeb. «Meile on see ju kulu, kui inimene ei saa tööl käia,» selgitas firmajuht.
Personaliosakond sai järelepärimise peale vastuse, et haigus ei luba Hiobil bussirooli keerata, kuid väljas liikuda ta tohib. «Minu meelest oleks olnud ausam, kui mees oleks küsinud puhkuse ja siis ühiskondliku teemaga tegelenud,» lausus Tomingas.
Seda, et tööandja käib alluva haiguse kohta haigekassast uurimas, peab Hiob inimese eraellu tungimiseks ning üheks tunnistuseks, et tööandja teda taga kiusab.
Esmaspäeval läheb Kalle Hiob uuesti ametisse, kuid on veendunud, et üsna kiirelt leiab tööandja võimaluse ta lahti lasta. Alates juulist ATKO Grupis töötav Hiob kavatseb näiteks keelduda, kui teda sunnitakse katkise bussiga liinile minema.
Margo Tomingase sõnul ei oota firma Kalle Hiobit tagasi selleks, et ta firmast minema saata. «Meie käitume seaduse kohaselt ega allu provokatsioonidele,» ütles ta. Küll aga kavatseb firma saata Hiobi töötervishoiukontrolli, et selgeks saada, kas ta üldse saab ja tohib bussijuhina töötada.
SELGITUS
Margo Tomingas,
ATKO Grupi juht
Mingit tagakiusamist pole olnud. Ma olen seda inimest üldse kaks korda elus näinud. Etteheide talle on seotud suure kütusekuluga, millele ta pole suutnud mõistlikku selgitust anda.
Riigikokku kandideerides võiks ta ka selgitada, mis on tema platvorm. Vaadates ETV saadet üksikkandidaatidega, jäi mulje, et peale meie sõimamise tal muud juttu polegi. Eks valimistel saadavad hääled anna tema tegevusele hinnangu.