Varem hindade puhul kahe komakoha ehk sajandiktäpsusega harjunud tarbijad kohtavad alanud euroajal ka kümnetuhandiku täpsusega näidatud hindu.
Euroraha harjutab ostjaid tuhandikega
Tarbijakaitseameti tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna juhataja Hanna Turetski ütles, et majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi määrusest lähtudes võib hindu esitades näidata ükskõik kui mitut kohta pärast koma.
«Kolme või nelja komakoha täpsusega esitatakse enamasti väikseid tariife ja hindu või siis ühikuhindu sellistel kaupadel, mida on võimalik osta ainult suurtes kogustes — näiteks mootorikütusel,» lausus ta.
Ühe eurosendi ehk kahe komakoha täpsusega tuleb Turetski sõnul ümardada hinnad vaid kauba või teenuse eest makstes. Kui sularaha puhul polegi teisiti võimalik, siis sama reegel kehtib ka pangaülekannete puhul.
Tunnetuslik küsimus
Osa tarbijaid võib eelistada selget kahekomakohalist hinda: näiteks näib hind 3.00 mõnele ausam kui 2.999. Maksta kütuseliitri eest pigem 1.20 kui 1.202 tundub samuti selgem ja arusaadavam.
Turetski ütles siiski, et on saanud tarbijatelt kiitvat tagasisidet ka pikema hinna kohta.
«Nii jääb inimesel suurem võimalus valida eri kaupmeeste vahel, sest kolmas koht pärast koma võib kokkuvõttes tähendada hinnasäästu,» lausus ta.
Turetski lisas, et hindade ümardamise puhul on alati kohustuslik lähtuda kolmandast komajärgsest kohast. Ta tõi näiteks, et kui kauba lõpphinnaks kujuneb 2.3249 eurot, siis maksab klient 2.32 eurot.
Pärast euro tulekut hakkas enamik kütusemüüjaid bensiini ja diislikütuse hinda näitama kolme komakoha täpsusega.
Aktsiaseltsi Eesti Statoil kommunikatsioonijuht Jaanus Pauts selgitas seda ühelt poolt tavaga ning teisalt hinnatundlikkuse ja konkurentsiga.
«Mujal Euroopas on kütusehinnad samuti esitatud kolme komakoha täpsusega,» lausus ta. «See annab ühtlasi võimalusi hindu korrigeerida, ilma et muutused oleksid liiga järsud: võrreldes krooniga on euro väärtus suurem.»
Pauts lisas, et kolm komakohta annavad kütusemüüjale lihtsama võimaluse konkurentide hindadest eristuda.
Sidefirmad näitavad hindu erinevalt
Nelja komakoha täpsusega on teiste seas otsustanud teenuste hindu esitada sidefirmad EMT ja Tele2. Elisa on jäänud kahe komakoha juurde.
Nagu selgitas EMT avalike suhete juht Kaja Sepp, soovib ettevõte hindu näidata võimalikult täpselt, sest väikeste hindade puhul võivad olla olulised ka kolmas ja neljas komakoht.
«Kui EMT kroonihinnad eurodesse ümber arvutas, langetasime kiirelt ja üksmeelselt otsuse, et hakkame hindu näitama täpsusega neli kohta pärast koma,» rääkis ta. «Kui küsite, kas EMT muudab euroga harjumise järel hinnad kahe komakoha täpsuseks, ei oska ma veel vastata.»
Tele2 Eesti kommunikatsioonijuht Kersti Gorstov ütles, et nelja komakoha põhjus peitub firma soovis näidata varasemaid kroonihindu võimalikult täpselt eurodes.
Elisalt ei õnnestunud saada eilse tööpäeva jooksul kommentaare, miks ta harjumuspärasele kahele komakohale truuks jäi.
SELGUS
Tarbijaid tuleb alati teavitada kauba või teenuse müügihinnast.
• Müügihind on kauba või teenuse eest tasutav lõpphind, mis sisaldab kõiki makse. Hind peab olema avaldatud nõnda, et oleks tarbijale üheselt arusaadav, kergesti märgatav ja selgelt loetav.
Allikas: tarbijakaitseamet