Kommentaar: Iga probleem vajab individuaalset lahendust

, täiskasvanute güm­naasiumi õpetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Saima Perve
Saima Perve Foto: Elmo Riig

Mured, mida lapsed ja noorukid oma vanematele ja õpetajatele põhjustavad, on erinevad ning seetõttu ei ole üht ja ainukest viisi, kuidas nendega toime tulla.

Laste õpetamisel ja kasvatamisel on nii palju tahke, et tihti me ei tea, millest alustada. Õnneks on võimalik ennast selles vallas koolitada: häid raamatuid on kauplustes ja raamatukogudes rohkesti.

Kui küsida vanematelt või õpetajatelt, mis raskustega nad kasvatuses kokku on puutunud, räägivad nad püsimatusest, lärmakusest, eemaletõmbumisest ja käegalöömisest.

Laste arengu kõiki aspekte mõjutab juba varasest east see, kuidas vanemad nendega käituvad. Laps peab tunda saama hooldajate armastust ja alluma paindlikele, ent järjekindlatele distsipliininõuetele.

Kooli minnes peab ta olema selleks küps ja õppimise suhtes positiivselt häälestatud.

Vanemad tajuvad oma kasvatajarolli erinevalt. Ühed eelistavad anda lastele suure vabaduse, teised peavad oluliseks jälgida ja toetada nende käekäiku. Mõni jätkab oma järglaste elu juhtimist ka siis, kui seda enam vaja pole.

Vahel on isal ja emalgi muresid: nad ei suuda ennast muuta, neil puuduvad teadmised, nad võivad olla liiga koormatud. Eluraskuste tõttu võivad vanemad asuda kaitsepositsioonile ning eitada probleeme.

Ka lastel endil on tähtis roll selles, missugused suhted neil vanematega kujunevad, mistõttu ühe lapse kasvatamine võib teisega kasutatavatest meetoditest suuresti erineda.

Noorukieas õpilasi on juba raskem aidata, sest nemad panevad pahaks kõike, milles näevad täiskasvanute sekkumist nende asjadesse.

Selleks et varjata koolis tekkinud halbu suhteid ja toimetulekuraskusi, võivad lapsed ilmutada üllatavat leidlikkust. Õpilase koolihoiakute suhtes tuleks olla väga tähelepanelik: kui õpiedukus halveneb, võib see olla märk, et suhetes on midagi korrast ära.

Tänapäeval rõhutatakse alatasa koolide konkurentsi ning seetõttu on õppeasutuses vahel keeruline säilitada sõbralikku, individuaalseid erinevusi sallivat atmosfääri. Nii nagu õpilased, vajavad ka õpetajad teiste toetust ja oskust keerulises olukorras toime tulla.

Õpetaja soovib edastada kiiresti palju informatsiooni ning loodab, et teine pool võtab selle vastu. Paljud õpilased ei näe paraku õpetataval seost oma tulevikuga ega mõtle kaasa. Arukas on neile anda jõukohaseid ülesandeid, mille lahendamine pakuks pinget ja rahuldust. Sel juhul jäävad alles töö- ja koolirõõm.

Tähtis on, et koolis tehtaks koostööd ja kõiki osalisi austataks. Õpilastel on vaja kogeda, et nende arvamust — olgu see pealegi ebaküps — arvestatakse. Ka lapsevanematel on kergem kooliga suhelda, kui nad on seal teretulnud.

Kui õpilased, õpetajad ja lapsevanemad tunnevad, et neil on ühine eesmärk, on koolitööga kaasnevaid pingeid kergem taluda.

Kui lastel on toimetulekuraskusi, on kõige tähtsam suurendada nende enesekindlust, parandada enesehinnangut, võimaldada neil rääkida oma muredest ja aidata kohaneda. Nõustades tuleb asetada rõhk probleemide ja tunnete teadvustamisele, tunnistamisele ja lahendamisele. Oluline on pigem viis, kuidas me õpetame, kui see, mida ja kus me õpetame.

Allpool toon mõned õpivõime suurendamise võtted, millest raskustesse sattunud noor võib abi leida.

• Lõpeta negatiivne enesesisendus, nagu oleks su õpivõime väike. Ole optimistlikum.
• Kehtesta endale igaks päevaks kindel plaan ja eesmärk, mida omandada, korrata ja kirjutada.
• Kasuta aja plaanimiseks kalendermärkmikku.
• Õpi seal, kus sul on kergem keskenduda.
• Keerukat ainet ja teemat omanda sammhaaval.
• Selle asemel et pikka aega järjest laua taga istuda, tee lühikesi pause.
• Kui oled väga väsinud, puhka kas või veerand tundi.
• Jaota mahukas materjal portsjoniteks, nii väldid rabelemist ja pingeid.
• Võta aega kordamiseks.
• Konspekteeri põhitarkused, peamised ideed ja faktid.
• Lõpeta enesepetmine, ettekäänete ja vabanduste otsimine.
• Ära raiska aega õpetaja puuduste üleslugemisele.
• Õpi õpetades: otsi keegi, kellele raskeid kohti üle seletada.
• Asenda pikk spikker lühikesega, õpi kasutama märksõnu.
• Enne suurt kontrolltööd ja eksamit maga end korralikult välja.
• Pingsal õpiperioodil eelista kergeid toidukordi, väldi raskesti seeditavat toitu.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles