Viljandimaa küünlatehased särasid mullu heledamalt kui varem

Hans Väre
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Andre Aava juhitava Hansa Candle’i suurim müügiartikkel on tavaline teeküünal.
Andre Aava juhitava Hansa Candle’i suurim müügiartikkel on tavaline teeküünal. Foto: Elmo Riig / Sakala

Nädal tagasi pandi jõulukuuskede väljaviimisega punkt aasta suurimale küünlapõletamishooajale. Viljandimaa küünlatehastel on põhjust läinud aastale rahulolevalt tagasi vaadata.

Võhmas tegutsev osaühing Eesti Valgus ja Viljandi Hansa Candle toodavad mõlemad küünlaid, kuid erinevad muus mõttes nagu peenike vahaküünal sõrmejämeduse tahiga parafiinipangest.

Kui Eesti Valguses vormitakse küünlad käsitsi ja kaunistatakse mõnikord isegi ainulaadsete maalingutega, siis Hansa Candle’is valatakse või pressitakse need enamasti võimsatel liinidel. Võhma vabrik tarvitab aasta jooksul 80 tonni parafiini, Viljandi tehasel kulub põlevainet tervelt 10 000 tonni. Üht võib tituleerida omalaadi kunstiateljeeks, teine kannab maailma suurima õueküünalde valmistaja tiitlit.

Turgude ja spetsiifika erinevusest hoolimata võivad mõlemad ettevõtted endale läinud aasta eest õlale patsutada: nende käive oli suurem kui eales varem.

Vaikne, kuid pidev tõus

Tõsi küll, küünlatootjate äri ei kasvanud hüppeliselt. Hansa Candle’i miljonikroonist (ligi 64 000-eurost) käibetõusu võib 241 miljoni kroonise (umbes 15,4 miljoni eurose) käibe juures pidada tagasihoidlikuks. Kuid see-eest on areng olnud viimastel aastatel pidev ja seda ei suutnud nurjata isegi kriis.

Ainult 2007. aastal, kui muu Eesti õilmitses buumis, tabas firmat tagasilöök: 196 miljoni kroonise käibega kanti neli miljonit krooni kahjumisse. Hansa Candle’i juhatuse liikme Tarvo Mossi jutu järgi põhjustasid selle teeküünlaliini käivitamise raskused, kuid firma võttis juhtunust õppust ja on suutnud sestpeale miinusesse langemist vältida.

Läinud aastaltki ootab aktsiaselts 12—15 miljoni krooni (766 940 — 958 675 euro) kanti jäävat kasumit, nagu saadi 2008. ja 2009. aastal, kuid täpselt pole selle suurus veel välja arvutatud.

Ka Eesti Valguse juhatuse liige Peter Wüthrich tõdes, et ei ole jõudnud oma ettevõtte mulluseid majandustulemusi kokku rehkendada, ent eeldas, et need on veidi paremad kui tunamullused.

Wüthrichi sõnul andis kriis tema firmale 2008. aastal hoobi sellega, et ettevõtted tellisid oluliselt vähem küünlaid reklaamkingituseks. Erasektori turu kokkukuivamist aitasid korvata vallad ja linnad, lastes teha omavalitsuse lipu värvides või muude sümbolitega meeneküünlaid.

«2009. aastal hakkasid reklaamkingitused tagasi tulema ja said mullu juba korraliku hoo sisse,» rõõmustas Wüthrich.

Vankrit rauta talvel, küünalt vala suvel

Kui varasematel aastatel on Eesti Valgus toimetanud suvel üsna vaoshoitult, siis nüüd hakkas ta agaralt jõuludeks valmistuma juba palaval ajal. Osaühingul pole kombeks hooajaks lisatöökäsi palgata ja seetõttu tuleb aasta ringi palgal oleval 20 töötajal oma jõududega rahuldada ka tippaja nõudlus.

«Sel suvel oli rohkem vaba raha ja saime toorainet varem varuda,» rääkis Peter Wüthrich. «Seetõttu oli meil hooajal pakkuda rohkem kaupa. Jõulutooted suutsime kõik maha müüa, lattu jäi ainult selliseid küünlaid, mis sobivad ka lihavõteteks ja üldse kevadiseks ajaks.»

Tegevdirektor Andre Aava sõnul jäävad Hansa Candle’i kõige kibedamad tööpäevad mai ja septembri vahele. Firma, kellel aasta keskmine töötajaskond on 130 inimese ringis, võtab siis jõuludeks valmistudes juurde ligi poolsada hooajatöölist.

Uus liin kogub hoogu

Andre Aava ütlemist mööda tuleb sel kevadel otsida töötajaid juurde tavalisest isegi veidi rohkem, sest äsja valmis uus liin, millega praegu tehakse esimesi proovipartiisid. 30 miljonit krooni ehk 1,9 miljonit eurot maksma läinud investeeringu sissetöötamine võtab küll aasta jagu aega, kuid seejärel peaks vabriku tootmisvõimsus olema senisest 10—15 protsenti suurem.

«Samuti võimaldab uus liin suurendada valikut, sest selle abil saab valada küünlaid väga erinevatesse ümbristesse,» lisas tegevdirektor. «Näiteks klaasnõus Veneetsia küünlaid tegime seni käsitsi, aga masina abil suudame neid valmistada palju rohkem.»

ARVAMUS
Tarvo Moss,
Hansa Candle’i juhatuse liige

Võhma küünlavabrikuga me ei konkureeri, sest meie tooted on täiesti erinevad. Küll aga oleme Eesti Valgusega natuke koostööd teinud ja aidanud komponentidega, mida seal vaja on läinud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles