Politsei peale tigedad sohvrid keeravad autodel süüte välja

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Veofirmade esindajad on viimasel ajal üha enam nurisenud selle üle, et politsei kohtleb neid teedel liiga karmilt. Et sellele tähelepanu juhtida, lubavad juhid täna keskpäeval üle Eesti autod 45 minutiks teeäärtesse seisma panna.
Veofirmade esindajad on viimasel ajal üha enam nurisenud selle üle, et politsei kohtleb neid teedel liiga karmilt. Et sellele tähelepanu juhtida, lubavad juhid täna keskpäeval üle Eesti autod 45 minutiks teeäärtesse seisma panna. Foto: Marko Saarm

Raskeveokite juhid korraldavad täna südapäeval üle-eestilise protestiaktsiooni, jättes 45 minutiks oma autod teede äärde seisma. Viljandi mehed löövad algatuses kaasa võimalust mööda.

Meeleavalduse korraldajad tahavad oma algatusega juhtida tähelepanu järelevalveorganite, eeskätt politsei ülekohtusele tegutsemisele nende suhtes. Ühtlasi tahetakse rõhutada, et veokijuhtidele pole Eestis tagatud elementaarseid töötingimusi.

Üks autojuhtide eestvedajaid Tõnu Ehasalu kinnitas, et nende soov pole aktsiooniga kusagil liiklust tõkestada ega kellelegi mingil muul moel ebameeldivusi põhjustada. Küll aga tahavad nad, et ühiskond neid senisest rohkem märkaks ning raske töö tegijatesse lugupidavamalt suhtuma hakkaks.

Liiga range

Roolikeerajad, veofirmade juhid ja autoettevõtjate liidu esindajad on viimasel ajal üleriigilises ajakirjanduses nurisenud selle üle, et politseinike tegevus nende suhtes meenutab üha rohkem rahakogumise aktsiooni, sest veokite juures avastatud pisivigade eest karistatakse peaaegu alati täie rangusega. Samal ajal polevat riik ise teinud midagi, et rajada korralikke puhkealasid, kus suurte veokite juhid saaksid tualetis käia ja end pesta.

Eelmisel reedel kirjeldas Postimees Eesti teedel kujunenud olukorda kui tervet riiki hõlmavat tagaajamismängu, mis ühelt poolt põhjustab meelehärmi veoettevõtetele ja autojuhtidele, aga teiselt poolt ka politseinikele. Lühidalt öeldes vaidlevad pooled alatasa nõuete tõlgendamise üle. Asjaolule, et veoäris on olukord halb, viitab üsna üheselt juba ainuüksi see, et märtsi algul korraldatud politseireidi käigus tuvastati kontrollitud 118 veokist rikkumisi enam kui pooltel.

Mehed ise otsustavad

Eile keskpäevaks oli protestiaktsioonis osalemisest teatanud paarsada Eesti raskeveokijuhti. Samas oletasid Sakalaga suhelnud Viljandi ettevõtjad, et tegelikult võib kaasalööjate hulk kujuneda märksa suuremaks.

Osaühingu Ants Viljandi juht Mait Hommik rääkis, et tema on oma firma kümmekonnale autojuhile, kes homme Eesti teedel tööd teevad, andnud vabad käed, otsustamaks keskpäeval ise, kas ja kus auto peatada. Küll aga on Hommik veendunud, et põhimõtteliselt ajavad protestiaktsiooni korraldajad õiget asja.

«See vägikaikavedu, mis teedel toimub, on arulage. Pidevalt otsitakse vigu ega arvestata peaaegu mitte kunagi seda, et mõne väiksema asja puhul võiks eksimist inimlikuks ja vabandatavaks pidada. Politsei paistab olevat selgitustööst täiesti loobunud ning määrab ainult trahve,» sõnas ta.

Osaühingu Tõnisson Transport omanik Kalev Tõnisson omakorda märkis, et tema firma üheksast raskeveoki juhist enamik on reedel välismaa teedel ning ühe masin seisab remonditöökojas. «Aga sellele ühele, kes Eestis sõidab, ütlen küll, et võtku osa. Kui liiga tehakse, siis tuleb sellele vastu astuda,» sõnas ta.

SELGITUS

Artikli foto
Foto: PPA

KALMER TIKERPE,
politsei juhtivkorrakaitseametnik

Me ei saa aktsepteerida olukorda, kus pooled sõidukid ei vasta kas tehnonõuetele või rikuvad nende roolis olevad inimesed mõnd reeglit. Seepärast oleme tõesti hakanud aktiivsemalt raskeveokeid kontrollima ning eks see tekita rikkujates pahameelt. Aga kuni ettevõtjate ja autojuhtide suhtumine ei muutu, siis reageerime rikkumistele endiselt täie tõsidusega.

Iga kord, kui raskeveokite temaatikasse süveneme, ilmneb terve trobikond probleeme. Selge on see, et alati ei ole kõik rikkumised sellised, mis autorongi potentsiaalseks tapjaks muudaksid, aga rikkumine on rikkumine ning kui on selge, et protokolli koostamata ei ole enam võimalik, siis märgitakse sinna kõik avastatud puudused.

Olen kindel, et politseinikud ei tee kellelegi trahvi ega suuna sõidukit erakorralisele ülevaatusele esmaabipakis sisalduva aegunud sidemerulli või selle pärast, et autot on kohustusliku puhkepausi ajal mõne meetri jagu liigutatud. Kontrollimine käib määruse alusel ja see kehtib kõigile ühtmoodi.

Kui mõni politseinik käitub ebaviisakalt ja kohatult, tuleks sellest kindlasti teada anda, et saaksime asja uurida ja edaspidi selliseid juhtumeid vältida. Ühtlasi loodan, et kõik, kes arvavad end olevat alusetult trahvi saanud, esitavad otsusele ka vastulause.

Tagasi üles