Mitmeti jabur seadus ehk Tauno Tuula toetuseks

, pensionärist ettevõtja Metskülast
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Ako Luts
Ako Luts Foto: Elmo Riig

UUS liiklusseadus on tekitanud ühiskonnas palju vastukaja. Kahtluse alla on seatud nii selle kehtima hakkamise aeg kui vajalikkus.

Seaduses on palju puudujääke. Käsitlen peale Tauno Tuula tõstatatud teema ainult neid tahke, mis puudutavad otseselt mind ja mu tuttavaid.

EELNÕUS on muudetud traktorite ja liikurmasinate klassifikatsiooni ja seetõttu on karmistunud nende juhtimise õigus.

Seni jagati masinad konstruktsiooni (esisillaga ja liigendiga või tagasillaga juhitavad), nüüd jagame neid täismassi järgi.

Siinkohal küsin, mida annab ühiskonnale traktorite niisugune klassifitseerimine. See on umbes sama, kui hakkaksime inimesi kastidesse jagama kinganumbri või kaalu järgi.

Kui seni andis B- ja C-kategooria juhiluba õiguse juhtida kõiki esisillaveoga sõidukeid koos haagisega (senine R-kategooria sõiduk), hoolimata täismassist, siis uue seaduse järgi tohib nende lubadega juhtida sama tüüpi sõidukit, kui masina ja haagise täismass kokku on kuni 18 tonni. See on väga suur piirang.

Suurema täismassiga sõidukite juhtimiseks on nüüd vaja hankida käruga sõidu luba (E-kategooria).

B- või C-kategooria loa omanik, kes seni on iga päev keeranud üle 18-tonnise täismassiga haagisveoki rooli, ei tohi sellesse pärast 1. jaanuari enam isegi koduõuel sisse istuda, saati siis igapäevast tööd teha.

Et käituda seaduskuulekalt, peaks see inimene tegema läbi koolituse ja saama kas T-, CE-, DE-, C1E- või D1E-kategooria loa.

Paraku pole koolitusfirmad selleks praegu veel valmis, sest neil pole õpetamiseks vajalikke juhendeid ning vastu on võtmata uue liiklusseaduse rakenduse sätted. Ühesõnaga: koolitussüsteem on seadusemuudatuste järgi õpetamiseks ette valmistamata.

MA ei saa aru, mis toimus majandusministri peas, kui ta ütles 8. detsembri «Postimehe» online-väljaande refereeringu järgi liiklusseaduse kehtima hakkamise edasilükkamise ettepaneku kohta nõnda: «Ma ei mõista praegu seda soovi, et see üldse tagasi pöörata. /.../ Ma arvan, et see tekitaks veel rohkem segadust.»

Uus seadus keelab teha tööd vana viisi, kuid olukorda lahendada ka ei saa, sest vajalikku juhiluba pole kohe võimalik soetada. Nii oleme jõudnud olukorda, et osal inimestel on võimatu seaduskuulekalt harjumuspärasel moel elatist hankida ja makse maksta. Segadust on palju ja ajuti tekib tunne, et hapnik on kinni keeratud. Ja seda on teinud meie endi valitud inimesed.

Räägime majanduse kasvust, propageerime ettevõtluse alustamist ja ettevõtlikkust, ent samal ajal seame oma valede otsustega ühiskonnale pidevalt takistusi, sunnime hakkajaid inimesi tegelema kõrvaliste asjadega ning takistame tootmist.

Miks puuduvad meie vahel üksteisemõistmine ja koostöövaim? Miks me ei võiks koos edasi minna, eriti raskel ajal? Nii seaduse väljamõtlejad kui kehtestajad pärinevad ju meie endi seast — millest tulenevad siis sellised vastuolud?

Kus on väljapääs töötegijale, kelle sissetulek sõltub juhiloast ja kes seaduse jõustudes jääks sellest mõneks ajaks ilma?

Mis oleks lahendus? Jääb üle lükata kõnealuse liiklusseaduse kehtima hakkamine vähemalt aasta võrra edasi või — veel parem — tunnistada eelnõu kõlbmatuks ning asuda looma uut, korralikult läbimõeldut. Midagi ei juhtu, kui mõnda aega vana seadusega edasi elame. Kõigepealt peavad koolitajad saama teovõimeliseks ja inimestel peab olema aega ümber õppida.

Liiklus ja selle korraldamine on tähtsad valdkonnad, milles kõik inimesed peavad käituma ühtsete reeglite järgi, üksteisest aru saama, üksteist aitama, olema kaasliiklejate suhtes tähelepanelikud ja viisakad.

Liikluseksami materjalid tuleb koostada selgelt ja üheti mõistetavalt — mitte nii nagu praegu, mil küsimuse tõlgendamine meenutab ristsõna lahendamist.

Ainult nii, tagades õpetamise hea kvaliteedi ning seades selged reeglid, mida tunnistaksid ja täidaksid kõik, saame luua turvalisuse ja säästa liikluses inimelusid.

Olgem ausad: kõnealuse seaduse loomise katse on nurjunud. Alustame otsast peale, nii et tulemus oleks üheselt mõistetav ning arvestaks maksimaalselt kõigi võimalusi ja soove. Läbimõeldud liiklusseadus annab meile võimaluse näidata riiki ja ühiskonda koostöövõimelise tervikuna.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles