Bussijuhid küsivad tuhat krooni suuremat palka

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Elmo Riig / Sakala

Iga päev Viljandis rooli keerav bussijuht teenib kuus 7060 krooni põhipalka ja töökoormusest olenevalt veel paar-kolm tuhat krooni lisa. Ametiühing nõuab, et bussijuht peab tuhat krooni rohkem saama.


Transpordi ametiühing saatis seitsmele Atko Gruppi kuuluvale ettevõttele kollektiivlepingu projekti, millega taotleb töötajatele ligi tuhandekroonist põhipalga tõusu. Atko Gruppi kuulub ka Viljandimaal tegutsev aktsiaselts MTG.

Omanik on optimistlik

Atko Grupi nõukogu esimees, riigikokku kuuluv Arvo Sarapuu ütles, et nüüd järgneb tema juhtimisel töötavates bussiettevõtetes finantsanalüüs. «Kui näitajad vähegi lubavad, saame ehk ka palka tõsta,» lausus ta. Sarapuu hinnangul ei pruugi palgatõus olla 1000 krooni, kuid väiksem töötasu kasv on tõenäoline.

Atko Grupi juhatuse esimees Margo Tomingas selgitas, et Viljandis töötav MTG bussijuht teenib kuus 7060 krooni põhipalka, kuid tal on võimalus teenida ka lisa. Koos sellega on bussijuhi brutopalk Tominga sõnul 9000 — 12 000 krooni.

Ametiühingu esindajad soovivad bussifirmalt, et tõuseks just põhipalk. See peaks nende arvutuste kohaselt olema seega veidi üle 8000 krooni.

«Et hinnatõus on taastunud ja majandus kasvab, võtame rahuliku joone varasemad kokkulepped jõustada,» ütles transpordi ametiühingu esimees Peep Peterson. Ta pidas silmas juba mitu aastat tagasi sõlmitud kokkulepet, mille kohaselt pidi bussijuhtide alampalk 2009. aastal jõudma 75 protsendini Eesti keskmisest.

Arvo Sarapuu arvates on normaalne, et ametiühing esitab oma nõudmisi ning ettevõtja peab leidma vastuse. «Atkol on läinud hästi. Me sõidame kümnes maakonnas,» teatas Sarapuu ja lisas, et tööjõudu tuleb kindlustada ja seda saab teha palgapoliitika kaudu.

Kaadri voolavuse üle Atko Grupp Viljandimaal ei kurda. Margo Tominga sõnul olevat see normaalne, et algul vahetub töötajaid sagedamini. Nüüdseks on firma neli kuud maakonnas sõitnud ning töötajate liikumist on vähemaks jäänud.

Riigilt raha küsima

Juhatuse esimehe hinnangul on Atko Grupil vaja töötajate palgatõusuks leida lisaraha ja seda saab ettevõte vaid klientidelt. «Sealhulgas on üks klient ka riik,» ütles Tomingas BNS-ile, viidates võimalusele, et bussifirma peaks töötajate palgatõusuks riigilt lisaraha saama.

Samas on riigihankega sõlmitud lepingutes summad kindlaks määratud. Tänavu juulis Viljandimaal tööle hakanud MTG lepingus on selgelt kirjas, et esimese aasta jooksul riigilt lisatasu küsida ei tohi.

Tomingas lisas, et Atko Grupis ei ole majanduskriisi ajal suuri palgakärpeid tehtud. Tema sõnul ei ole palk kerkinud, aga otseselt ei ole seda ka kärbitud. Vähendatud on ehk võimalike ületundide osa.

Harju-, Järva-, Pärnu-, Saare-, Viljandi-, Põlva- ja Jõgevamaal bussiliine käigus hoidvas Atko Grupis töötab pisut alla 500 inimese. Grupi konsolideeritud käive jäi mullu alla 200 miljoni krooni. Kasum oli 15,5 miljonit.

Transpordi ametiühing saatis esimese palgatõusu nõude Atko Grupi bussiettevõtetele, kuid lubas, et sama nõude saavad üsna pea ka kõik teised Eesti suured bussiettevõtted.

Kui MTG sõidab Viljandimaal linnaliinidel ja Põhja-Viljandimaal, siis lõuna pool veab inimesi osaühing Automen. Selle firma juhid ametiühingu pöördumist ei saanud.

PALK

Bussijuhtide töötasud Atko Gruppi kuuluvas aktsiaseltsis MTG.

• Põhipalk 7060 krooni
• Kuutasu koos lisatasudega 9000 — 12 000 krooni
• Taotletav palgatõus 1000 krooni
Allikad: Margo Tomingas, ametiühing

Tagasi üles