Vallad ja linnad saavad jätta elektriautod endale tasuta

Sotsiaaltöö tegemiseks mõeldud elektriautod jõudsid omavalitsuste kätte 2011. aasta oktoobrist 2012. aasta maini. Nende kasutamise leping lõpeb tänavu 31. detsembril.

FOTO: Elmo Riig / Sakala

Sotsiaalministeerium ootab linnadelt ja valdadelt lähiajal vastust, kas nood soovivad sotsiaaltöö tarvis saadud elektriautod tasuta kohaliku vara hulka arvata või riigile tagasi anda. Sakala küsitletud viiest Viljandimaa omavalitsusest üks annab auto tagasi.

Ministeerium tuletab oma kirjas meelde, et selle aasta viimasel päeval lõpeb ministeeriumi ja omavalitsuse vahel sõlmitud riigivara ehk elektriauto tasuta kasutamise leping. Riik jagas sotsiaaltöö tegemiseks laiali 390 elektriautot Mitsubishi i-MiEV, esimesed omavalitsused said autod kätte 2011. aasta oktoobris ja viimased 2012. aasta mais.

Nagu ütles sotsiaalministeeriumi pressiesindaja Oskar Lepik, kavatseb riik elektriautod järgmise aasta algusest omavalitsuste omandisse anda, kuid tingimusega, et neid kasutatakse edasi sotsiaaltöö tarbeks.

Lepik kinnitas, et see pole sunniviisiline ning elektriauto võib ka riigile tagasi anda. Mis saab tagastatud sõidukitest, pole tema sõnul veel otsustatud. Enne ootab riik ära omavalitsuste vastused, mis on palutud edastada 13. aprilliks.

Ratsionaalne otsus

Viljandimaal on kõige rohkem elektriautosid Viljandi valla nimekirjas, ehkki too on suurema osa neist edasi andnud. Omavalitsuse 19 elektriautost kasutab Viljandi haigla kaheksat, vald ise kuut, sihtasutus Perekodu nelja ja erahooldekodu Avitar üht.

Viljandi vallavanem Ene Saar ütles, et asutused otsustavad enda käsutuses olevate sõidukite saatuse ise ja kui on soov auto endale jätta, annab vald selle volikogu otsusega üle.

«Vald ise võtab oma kuus autot endale,» lausus ta. «See on praegu majanduslikult mõistlik otsus. Elektriautode ülalpidamiskulud on väiksed ning nendega pole teravaid probleeme esinenud. Meie sotsiaaltöötajad väga pikki otsi ei sõida ja lisaks on meil tavakütusega liikuv auto.»

Tulevikust rääkides märkis Saar, et elektriauto vana aku utiliseerimine on kulukas, aga hoopis odavamalt saaks akud tühjendada ohtlikest jäätmetest. Kõnealuse sõiduki aku maksab vallavanema sõnul ligikaudu 18 000 eurot ja kui tekib vajadus see asendada, on mõistlikum juba uus auto osta.

Viljandi haigla kommunikatsioonijuht Krista Valdvee ütles, et haigla pole enda käsutuses oleva kaheksa elektrisõiduki kohta otsust veel langetanud.

Ka Halliste vald, mille sotsiaaltöötaja vurab ringi elektriautoga, pole seni otsust langetanud. Vallavanem Ene Maaten nentis, et asjaolud on veel arutamisel.

Veel jaasid ja üks ei

Kolga-Jaani vallavanem Kalevi Kaur sõnas, et vald otsustas mõlemad elektriautod endale jätta.

«Sotsiaaltöötajad kasutavad neid usinalt ja seni, kui akud kestavad, on need suhteliselt odavad vahendid,» lausus ta. «Võib-olla aastatega lähevad akude hinnad ka normaalseks.»

Viljandi linnavalitsusele kuulub neli elektriautot, millest kahega liiguvad Viljandi päevakeskuse töötajad. Viies auto oli hooldekodu kasutuses, aga see sattus läinud suvel avariisse ja tuli maha kanda.

Linnavalitsuse sotsiaalameti juhataja Livia Kask ütles, et Viljandi jätab elektriautod endale, sest need antakse tasuta ning on töökorras.

Küsimusele, kui suured olid tulevikuga seotud kõhklused, vastas Kask: «Me ikka  uurisime ja kaalusime. Ega me kindlad ikka saa olla, kui kaua akud veel peavad ja autod sõidavad.»

Võhma linnas sõidab sotsiaaltöö asjus ringi üks elektriauto, kuid ilmselt peab riik sellele edaspidi uue ülesande leidma. Linnapea Anneli Siimussaar ütles, et Võhma pole selle sõiduki allesjätmisest eriti huvitatud.

Tema sõnul on autoga ette tulnud väikseid tehnilisi viperusi, küll mitte suuri probleeme.

«Aga arvan, et ta väga pikalt vastu ei pea,» lisas meer. «Me pole veel ministeeriumile vastanud, aga ilmselt vastame eitavalt.»

Koroonaviiruse leviku ülevaade Eestis ja maailmas.
Vaata statistikat
Tagasi üles