Käesolevaks aastaks Viljandi eakatele tasuta bussisõidu tarvis ettenähtud summa sai otsa ning isegi ületas seda, sest pensionärid sõidavad ühistranspordiga üha rohkem.
Pensionärid sõitsid Viljandis eelarve lõhki
Viljandis hakkas tasuta bussisõidu õigus linna registreeritud eakatele kehtima 1. juulist ning käesolevaks aastaks on selleks linnaeelarves 102 000 eurot.
«See 102 000 eurot kulub ära. Arvatavasti kulub 104 000 või 105 000 eurot,» ütles linnavalitsuse rahandusameti juhataja Marika Aaso eile ennelõunal.
Viljandi maavalitsuse andmetel on pensionäride sõitude arv juunist, kui see tasuta ei olnud, oktoobrini kasvanud umbes 6300 võrra. Maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja Kaupo Kase sõnul moodustavad kõikidest sõitudest pensionäride omad 38 protsenti.
Eelarvet ületati rohkem kui tuhande euroga
Nii kui suureneb tasuta sõidukordade arv, tuleb linnal selle eest ka bussiteenust osutavale ettevõttele MTG rohkem maksta. Eile pärastlõunal sai linn kätte novembrikuu arve ning selgus, et eelarve läks lõhki. Linnavalitsuse ametniku Marika Aaso sõnul tuleb juurde leida 1216 eurot.
Tema sõnutsi on lahendus olemas ning uue nädala esmaspäeval leitakse vajalik summa sotsiaalvaldkonna ridadelt. «Suurendame summat eakate hoolduskulude arvelt, millest maksame hooldekodudele. Näeme seal kerget ülejääki,» selgitas Aaso.
Viljandi linnapea Ando Kiviberg sõnas, et kuigi ta ei oska analüüsida tasuta tehtud sõitude arvu kõikumist, oli selle üldine suurenemine siiski prognoositav. Seetõttu on järgmise aasta eelarve projektis arvestatud ka eakate bussisõidu kulu kallinemisega. «Üllatas, et septembris ja oktoobris sõideti rohkem kui juulis ja augustis, november aga näitas väikest tagasiminekut. Eks siis näis, kus summa stabiliseerub, aga arvestatav kasv järgmisel aastal tuleb,» prognoosis Kiviberg.
Praegustel andmetel suureneb rahandusameti sõnul tuleva aasta toetus kaks korda ehk 200 000 eurole.
Linnapea selle kahekordistamisse siiski ei usu. «Ootame detsembrikuu ära ja korrigeerime prognoosi.»
Seda, et tasuta ühistranspordi dotatsioon linnale jõukohane ei ole, meer ei usu. «Kindlasti on see ka valikute küsimus, mis on linnakodanike seisukohalt olulised ja vähem olulised kulutused. Meil on valdkondi, kus oleme võib-olla liiga helded.»
Tänavusest aastast ligi kaks korda suurem bussisõidutoetus tuleb eelarve kasvu arvelt. «Viljandi 2015. aasta eelarve eelnõus on arvestatud põhitegevuse tulude 2,7-protsendilise kasvuga, sealhulgas üksikisiku tulumaksu kasvuga 4,9 protsendi ulatuses,» tõi Kiviberg välja.
Õpilastele tasuta sõitu esialgu ei tule
Pikalt on kõneldud tasuta bussisõidu õiguse andmisest Viljandi õpilastele.
Ando Kiviberg selgitas, et idee on endiselt laual ning vajab analüüsi. «Sellega seoses on terve hulk kõhklust ja kriitikat õpetajate poolt. Meie lapsed liiguvad vähe, linn on väike ning niikuinii tuuakse paljusid lapsi kooli autoga. Seetõttu peame vaatama suuremat pilti ning siis otsustama.»
Tema sõnul ei ole volikogule viimasel istungil antud uue aasta linnaeelarve eelnõus õpilaste tasuta sõidu õiguse kuludega arvestatud.
Eakate ja õpilaste tasuta sõidu eest seisja, opositsiooni kuuluva Viljandi linnavolikogu liige Helmut Hallemaa sõnas, et otsus on linnavalitsuse ja koalitsiooni käes. «Suvel, kui õpilaste tasuta sõidu õigus oli menetluses, pakkusime selle alguseks 1. septembrit. Siis menetlemine peatati ja praegu on see pooleli,» lausus ta ning lisas, et õpilased peavad kindlasti tasuta sõita saama. Hallemaa lisas, et arutamine jätkub ning igal juhul tehakse menetlemise kohta ka järelepärimine.