Viljandi ketipoodides tehtud toidukorvi hinna võrdlusest tuleb välja, et kui tavaliselt on odavaim pood olnud Maxima ja sellele on järgnenud Säästumarket, siis nüüd on teisele kohale tõusnud Viljandi Tarbijate Ühistu kauplused.
Kampaaniakauba eelistamine annab kõva kokkuhoiu
Sakala on niisugust ostukorvi võrdlust teinud juba üle-eelmise aasta sügisest. Kui algul tähendasime üles ainult tavahinnad, siis hiljem oleme hakanud kirja panema ka kliendi- ja kampaaniahindu, mis annavad ostjale märgatava kokkuhoiu.
Sealjuures ei ole me hindu tabelisse lisades arvestanud, kas mõni kampaania on just alanud või lõppemas. Tuleb vaid nentida, et vaatluse nädalal olid poodides suured soodustused.
Kauplustes ringi vaadates ei pidanud me silmas kindlaid kaubamärke, vaid kirja läks omasuguste seas odavaim toode.
Tabelisse on märgitud kilo-, liitri- ja tükihind, sest pakendid on eri mahuga ning me ei ole teinud ka vahet, kas näiteks tomatid või kartulid on müügil lahtiselt või pakendatuna. Samuti pole arvestatud seda, kui palju sisaldab hakkliha sea- ja kui palju loomaliha.
Et nii mitmeski toidupoes käib praegu remont, on tabelis Riia maantee Maxima asemel Tallinna tänava oma ning Koidu A ja O asemel Kantrekülas asuv.
Maxima toidukorvi hind aina alaneb
Alati, kui Sakala ostukorvi hinna võrdlust on teinud, on odavaima kätte saanud Maximast. Nii ka sel korral. Kui juulis maksis 16 tavahinnaga toidukaubast koosnev moonakott seal 23,90, siis novembris 22,55 eurot ehk 1,35 eurot vähem. Millest on säärane hinnalangus põhjustatud?
Maxima kommunikatsioonijuht Erkki Erilaid ütles, et hinnad langevad poodides seetõttu, et praegu on üleüldine hinnalangus, muu hulgas odavnevad kütused. «Mõju on ka sanktsioonidel, palju langeb liha ja juustu hind,» rääkis ta.
Erilaiu sõnul on Maxima lubanud olla soodsaim pood ning seetõttu tuleb mõnda kaupa müüa alla ostuhinna. «Kilepiim on odavamaks läinud, seda müüme nullkasumiga,» tõi ta näite.
Kui varem on Maxima järel toidukorvi odavuselt järgmine pood olnud Säästumarket, siis käesoleva tabeli põhjal on see Viljandi Tarbijate Ühistu Konsum. Seal tuli selle hinnaks 24,15. Konsumist ei olnud palju kallimad ka samasse ketti kuuluvad A ja O ning Maksimarket.
Seevastu Säästumarketis tuli novembris juuliga võrreldes toiduainete eest maksta 2,97 eurot enam ehk 27,49 eurot. Põhjus võib peituda selles, et päeval, mil hinnavõrdlust tegime, ei olnud seal saadaval harjumuspäraseid odavamaid kaubaartikleid.
Rimi Eesti Foodi kommunikatsioonijuht Katrin Bats märkis lisaks, et juustu hind on olnud pikka aega väga madal ning selle püsihinna hoidmise nimel on poekett pidanud peale maksma. «Paraku on sellel piir. Et Rimis on väga suur juustuvalik ja sealt leiab eri hinnaklassis sorte, otsustasime hinda tõsta.» Nii Rimis kui Säästumarketis on odavaim juust läinud juuliga võrreldes umbes euro jagu kallimaks.
Nagu teistel kordadel oli ka sel korral kõige kallim ostelda Selveris. Seal tuli 16 toiduainest koosneva moonakoti eest maksta 31,45
eurot. Selverist olid odavamad Rimi 28,84 ja Leola Meie Toidukaubad 27,87 euroga.
Käesolevat tabelit juulis tehtuga võrreldes selgub, et paljudes poodides on kallinenud tomati hind. Ka see on ostukorvi maksumust kasvatanud.
Maxima meediaesindaja Erkki Erilaiu sõnutsi on igati loomulik, et osa toiduainete, näiteks tomati ja kurgi hind vastu talve tõuseb. «Juurviljadega on nii, et ostetakse sealt, kus parasjagu on turul ülepakkumine. Teinekord on nii, et Soome ja Rootsi kaup on odavam kui Läti ja Leedu oma. Oleme aga odavamate hindadega suvel ära hellitatud.»
Hea hinnaga kaubast mööda ei minda
Mitmesuguseid kampaaniapakkumisi ning soodus- ja kliendikaardihindu arvestades on samuti endiselt odavaim Maxima toidukorv: 22,52 eurot. Säästumarketi asemel järgnesid seekord Viljandi Tarbijate Ühistu poed Konsum, A ja O ning Maksimarket vastavalt 24,10, 24,23 ja 24,81 eurot maksva toidukorviga.
Viljandi Tarbijate Ühistu turundusjuht Kristo Mägi nentis, et Sakala hinnavõrdlusse võetud ostukorvi maksumus on juulikuise ajaga võrreldes alanenud kuni 12 protsenti. Tema sõnutsi on see olnud kogu hankeosakonnale suur väljakutse ning edaspidi püütakse oma positsiooni hoida ja veelgi parandada. «Et pakkuda klientidele võimalikult suurt kaubavalikut heade hindadega.»
Erkki Erilaid märkis, et Maxima hinnarevolutsioon, mille käigus alandati 500 toote hinda keskmiselt 15 protsenti, on inimestele silma paistnud. «Kui toode on hea hinnaga, siis see läheb, sellest ei minda mööda,» lausus ta.
Peale püsivate revolutsioonihindade leidub ikka ka kampaaniatooteid, mida kliendid eelistavad.
Nagu tavahinnaga kaup, osutus ka soodus- ja kliendikaardipakkumises kaup kalleimaks Selveris. Seal läks tabelisse märgitud 16 toiduainest koosnev ostukorv maksma 29,83 eurot. Juuliga võrreldes tuli selle hind siiski 27 sendi võrra odavam. Selverile järgnesid Leola Meie kauplus 27- ja Säästumarket 26,41-eurose ostukorviga.
Küsimusele, kas hinnad langevad tulevikus veelgi, vastas Erkki Erilaid, et suurt muutust olla ei saa. «Olen ka varem öelnud, et praegu tuleb teha kõik, et tootjad saaksid kauba oma turgudel ära müüdud. Tarbija tahab õiglast, mitte absurdset hinda. Ma näen, et hinnasõda ei tule, kuid ei hakata ka väga odavalt müüma.»
Tabelis kirjas olevad hinnad ei pruugi siiski kõik olla poe odavaimad, sest sageli on üht liiki tooteid müügisaalides paigutatud mitmesse kohta ja mõni veel soodsam toode võis jääda märkamata.
Et hinnad muutuvad poodides iga päev, ei saa tabeli põhjal kinnitada, et üks pood on teisest alati odavam. Ometi annab see ülevaate ketipoodide üldisest hinnakujundusest.