Saada vihje

Rongipiletite kavandatav hinnatõus jätab bussifirmad ükskõikseks

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Et kütus ja eluolu lähevad iga aastaga aina kallimaks, on ka Hansa Bussiliinidel kavas sõidupileti hinda tõsta.
Et kütus ja eluolu lähevad iga aastaga aina kallimaks, on ka Hansa Bussiliinidel kavas sõidupileti hinda tõsta. Foto: Elmo Riig / Sakala

Kuigi rongipiletid lähevad ilmselt kallimaks, leiavad Viljandi ja pealinna vahet sõitvate busside firmade esindajad, et see inimesi bussi rongile eelistama ei pane.

Möödunud nädalal esitas rongifirma Elron majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumile piletite piirhindade suurendamise taotluse. Et Viljandi asub väljaspool tsoneeritud ala, võib siin oodata kuni kaheksaprotsendilist hinnatõusu. Kui suureks see tegelikult kujuneb, rongifirma esialgu ei täpsusta.

«Oleme taotlenud kuni kaheksa protsenti piirhinna tõusu, kuid seda diferentseeritult, vastavalt analüüsile. See tähendab, et mõnes kohas on kaheksa, mõnes kohas null,» rääkis Elroni kommunikatsiooni- ja turundusjuht Mai Vahtrik. Tema sõnutsi on ettevõte valmis andma lisainfot siis, kui ministeeriumilt on taotlusele vastus saadud.

Hinnatõus lõpptulemust suurt ei muuda

Viljandi ja pealinna vahet sõidab mitme firma busse ning väljumisi on mõlemale poole päevas kokku umbes 40.

Pikalt on räägitud, et riigi dotatsioonil elavad rongid võtavad bussidelt sõitjaid ning nii mõnigi bussifirma on pidanud rongide tõttu liiklust hõrendama. Viimati teatas sellisest muudatusest Taisto, kes jättis nädala algul käigust ära mitu liini.

Mida aga võiks tähendada bussifirmadele see, et rongipilet, mis praegu maksab 7,50 eurot, võib hakata maksma 8,10 eurot? Kas säärane hinnatõus paneks inimesed eelistama bussi rongile?

Taisto liinioperaator Jan Landrat tõdes, et Tallinna–Viljandi liinil on rongi- ja bussipiletite hinna erinevus suur ning rongipiletite kaheksaprotsendiline hinnamuudatus lõpptulemust ilmselt eriti ei muuda. «Rong tuli lisaaegadega välja ning eks see jaota turgu ümber – lihtsalt ei ole vaja nii palju busse, kui oli varem. Kui mitu rongiaega juurde tuli, nii mitu bussiaega võib selles lõigus vähemaks jääda. Sõitjad sellest ei kaota, kui ühenduste arv jääb samaks.»

Taistol väljus esmaspäeval viimast korda kell 18.30 Tallinna–Paide–Türi–Viljandi buss ning teisipäeval kell 7.15 Viljandi–Võhma–Mäo–Tallinna buss. Mitmel liinil muudetakse ajakava.

Landrat on varem öelnud, et firma eesmärk on säilitada senine Tallinna, Viljandi ja Valga vaheline bussiliiklus, mis hõlmab palju selliseid kohti, kuhu rong ei sõida. «Selle arvelt tuleb ilmselt aga Viljandi–Tallinna busside arvu veelgi vähendada,» märkis ta.

Küsimusele, millal seda võiks oodata, vastas Landrat, et kõik sõltub majandustulemustest. «Vaatame, mida need muudatused on majandustulemustele kaasa toonud, ning tegutseme edasi. Liinivõrk jääb dünaamiliseks. Me ise loodame, et liinivõrk on piisavalt hea.»

Sõitjad jaotuvad alles jäänud bussidesse

Eesti Bussi juhatuse esimees Gunnar Obolenski sõnas, et ilmselt ei paneks kaheksaprotsendiline hinnatõus sõitjaid veel bussi rongile eelistama.

«Võib-olla hakkaksid inimesed mõtlema 30 protsendist alates. Kui pakutakse viis protsenti soodust, kas te siis hakkaksite väga teistmoodi tegutsema? Summa on tühine,» rääkis Obolenski.

Emotsionaalselt on hinnatõus tema väitel siiski bussifirmade kasuks. «Kõik said aru, aga keegi ei jõua peas teha läbi matemaatikat, kas pilet kallineb 50, 60 või 70 senti. Need, kes sõidavad kuid järjest, tunnevad seda rohkem kui need, kes sõidavad aastas mõne korra.»

Küsimusele, kas hinnasurve sunnib ka Eesti Bussi piletihindu tõstma, vastas ettevõtte juhatuse esimees, et kindlasti mitte.

Tema ütlemist mööda on liinigraafikus tehtud korrektiive ning rongipileti hinnast rohkem mõjutab ettevõtet see, kui liiklus jääb hõredamaks kogu trassil. «Inimesed, kes soovivad sõita, jäävad sõitma ning tulevad alles jäänud bussidele.»

Obolenski sõnutsi pole lähiajal oodata, et Eesti Buss mõne Tallinna–Viljandi bussi käigust ära jätaks. «Meil on kogu aeg pilk peal ning eri stsenaariumid taskus. Kas mõni neist ka tööle läheb, sõltub sellest, kuidas turg käitub.»

Hansa Bussiliinide Viljandi regiooni juhataja Madis Lepp selgitas, et bussifirmad on hinnasurve all ning mingil ajal võib pileti hind siiski uuesti ülespoole minna. «Kas septembris või oktoobris, seda ei oska öelda, aga sinnapoole ta kisub,» nentis Lepp.

Küsimusele, kas bussi- ja rongipiletite hinna vahe jääb ka edaspidi rongide kasuks, ütles ta, et bussindus oleneb paljugi kellaajast: mõnel kellaajal saab Tallinna kuue euroga, teisel ulatub hind aga kümne euro kanti. «Nähtavasti on Elroni pilet odavam kui meie kuus eurot, aga ei tea täpselt, kui palju hakkab Elroni pilet maksma koos kõikide soodustustega.»

Tagasi üles