Võib-olla on see just teie ettevõtte arengustaadium. Kaldun arvama, et väiksemate ja vähem edukate firmade juhid veel nii ei mõtle.
Ma siiski arvan, et tegemist on laiema ühiskondliku muutusega. Teistmoodi kõnetamine tähendab ettevõtjale suuremaid kulusid, seega peab tal selleks olema vältimatu vajadus. Inimesed on saanud teadlikumaks ja nende vaated on muutunud. Sellega tuleb kaasas käia.
Eelmisel nädalal Viljandi majanduskonverentsil tehtud ettekandes ütlesite, et meie maakonnas ei ole tööjõupuudust – lihtsalt inimesed tuleb üles leida. Samas linnapea Ando Kiviberg nentis mõni minut varem, et firmaomanikud on käinud talle kurtmas, kuidas lähikonnas ei jätku enam tööjõudu. Siin on vastuolu.
Siin on kolm eri teemat, mis pannakse ühte patta. Esiteks: kas inimesi on või ei ole? Öelda lihtsalt, et ei ole, on minu meelest pisut loosunglik vabandus. Tegelikult on nad olemas, ärme poeme selle taha. Niisiis langeb kolmest üks kohe ära.
Teiseks: kvalifikatsiooniprobleemid. Need on lahendatavad koolitustega. Ettevõtja peab soodustama inimeste õppimist, kas ise koolitades, teenust tellides või kuidagi kolmandat moodi.
Kolmandaks: tööjõu hind. Kui me hakkame lähemalt uurima, mis on tööjõunappuse jutu taga, siis selgub, et eeskätt soov odavat tööjõudu sisse tuua – seda ei juleta lihtsalt otse välja öelda. Mina käsitlen tööjõu hinda ärimudeli stressitestina: kui sa oled teinud endale ärimudeli, mis põhineb madalatel palkadel, ja sul ei ole ühel hetkel piisavalt töökäsi võtta, siis oled teinud vale ärilise otsuse.