Firmade vahetumise tõttu muutub 1. juulil veidi Viljandi linnaliinibusside piletisüsteem, kuid infot selle kohta on vähe ja sõitjad seetõttu segaduses.
Aukudega piletid tulevad tagasi
Juba aastaid on Viljandis käibel olnud kõvast papist pilet, millele sõitja lööb elektroonilise kompostriga kellaaja ja kuupäeva. Selline süsteem on võimaldanud kasutada ka veidi odavamaid kümne korra pileteid. Need kaovad kuu algul.
Viljandi linnaliine teenindama hakkav aktsiaselts MTG võtab kasutusele pisikesed õhukesest paberist piletid, millele mulgustajatega lihtsalt augud sisse tehakse, nagu paljudel juba nõukogude ajast meeles.
Hinnad on samad
ATKO Grupi nõukogu esimees Arvo Sarapuu, kelle kontserni MTG kuulub, ütles, et vana süsteemi juurde naasmine pole tingitud riigihanke vaidluste tõttu napiks jäänud ettevalmistusajast ning pileteid mulgustatakse ka paljudes teistes maakondades.
«Aga püüame olla paindlikud ja kui soovitakse teistsuguseid kompostreid ja pileteid, võime need kasutusele võtta,» lubas ta.
Seni on sõitjatel valida olnud nelja variandi vahel: eelmüügist ostetud 8-kroonine üksikpilet, bussist ostetud 10- kroonine üksikpilet, 75-kroonine kümne korra pilet ja 220-kroonine kuupilet.
Samasuguseks jäävad hinnad üldjoontes ka edaspidi, ainult kümne korra pileti asemel tuleb kümnest üksikpiletist koosnev plokk, mis hakkab maksma 80 krooni.
Piletid jõudsid müügile alles nüüd
Viljandi linnavalitsuse sotsiaalosakonna juhataja Helmen Kütt ütles, et kümne korra pilet on olnud väga tähtis 65-aastastele ja vanematele mittetöötavatele pensionäridele, kellele linn selle maksumuse kord kuus hüvitab. See soodustus jääb pensionäridele kehtima ka edaspidi, samuti nagu kuupileti hinnast poole kompenseerimine.
1. juuli lähenedes on nii linnavalitsuse ametnikel kui piletimüügikohtade töötajatel tulnud üha enam vastata segaduses bussisõitjate küsimusele, mis saab edasi. Käesoleva nädala algul polnud bussifirmadel endilgi kõigi detailide kohta selgust. Isegi uued piletid jõudsid R-kioskitesse alles eile ehk kaks päeva enne seda, kui neid tarvis läheb.
Vanade üksik- ja kümne korra piletitega 1. juulist enam sõita ei saa, kuid Mulgi Reiside juhataja Madis Lepa sõnul on soovijatel võimalik nende eest Uku tänav 1 asuvas kontoris raha tagasi saada.
«Aga kui keegi on juba kolm kuud tagasi kümne korra piletiga ühe sõidu teinud ja kasutamata osa kompenseerimist küsib, siis seda me küll teha ei tahaks,» hoiatas Lepp erandite eest.
Veelgi keerulisem on lugu kuupiletitega. Mulgi Reiside juhataja rääkis, et juuni algul, kui sai kinnitust uute vedajate tulek, andis ettevõte korralduse perioodikaartide müük lõpetada. Mõnes kohas on seda siiski jätkatud.
Näiteks on müüdud kuupileteid, mis kehtivad ka juulis, mil Mulgi Reisid enam linnaliinidel ei sõida, või märgitud täishinnaga müüdud kuupileti kehtivuse lõpuks 30. juuni.
Lepp tõdes, et näiteks 14. juunist 30. juunini kehtivat kuupiletit poleks tohtinud müüa ning kui kellelgi selline on, leiab bussifirma koos müüjaga tema murele lahenduse.
Perioodikaarti, mille kehtivusaeg ulatub 10. juulini, võib kasutada ka uue firma bussides.
«Meie eesmärk on, et inimesed muudatuste tõttu ei kannataks, ja seepärast teeme firmadevahelise tasaarvelduse ise,» rääkis bussiliiklust korraldava Viljandi maavalitsuse arengu- ja planeeringuosakonna juhataja Tõnis Korts. «Üksikpiletite puhul meil kahjuks kontrollivõimalust pole ja seepärast seniste piletitega enam pärast 1. juulit sõita ei saa.»
Kümme harjutamispäeva
Peale linna hakkavad MTG bussid 1. juulist tööle Põhja-Viljandimaal ning osaühing Automen asub inimesi sõidutama Lõuna-Viljandimaal. Maaliinidele müüakse pileteid ka edaspidi bussist või bussijaamast.
Tõnis Kortsu andmetel on uued firmad ettevalmistustega enam-vähem joone peal. «Mõni juht on veel puudu, aga nendele on ajutised asendajad ja 1. juulil kõik bussid sõidavad,» ütles ta.
Korts kinnitas, et liinivõrk ja väljumisajad ei muutu, ning kui igapäevased sõitjad märkavad bussi tavatut kurssi võtmas, on kogemusteta juht lihtsalt valest kohast ära keeranud ja ta tuleks õigele rajale juhatada.
«Meie reageerime eksimustele muidugi esimesest päevast, aga sõitjad võiksid anda uutele firmadele kümme päeva sisseelamiseks,» leidis Korts. «Kui selle ajaga pole asjad korras, võib juba kurjaks minna.»