Ettevõtja protest linnajuhte munakivist loobuma ei pane

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Teisipäeva lõunaks olid töömehed Väike-Turu tänaval paarikümne meetri jagu munakiviteed paika ladunud. Tööd jätkub neil veel kaheks kuuks.
Teisipäeva lõunaks olid töömehed Väike-Turu tänaval paarikümne meetri jagu munakiviteed paika ladunud. Tööd jätkub neil veel kaheks kuuks. Foto: Elmo Riig / Sakala

Ehkki ettevõtja ja kunagise poliitiku Tiit Maisa hinnangul on Viljandi vanalinna Kauba tänavat munakivide alla panna suisa lollus, peavad otsustajad seda parimaks valikuks ning sel nädalal sai tee ladumine alguse.

Ettevõtja Tiit Maisa käis esmaspäeval mitme linnaametniku jutul ning üritas neile väga emotsionaalselt selgeks teha, et munakivikatte panek nii tiheda liiklusega tänavale nagu Kauba tänav on suur rumalus ja see mõte tuleks maha matta.

Rohkem kui autoga liiklejate pärast muretseb Maisa jalakäijate pärast. Tema väitel on eakatel inimestel munakiviteel väga raske kõndida, kuid teele astuda on vaja, kui kaks jalakäijat kõnniteel kohtuvad.

«Vanalinnas peetakse näiteks hansapäevi, siin jalutavad noored pered lapsevankritega ja kõige selle pärast ei ole munakivi mõistlik mõte,» on Maisa veendunud. Ta lisas, et temaga ühtmoodi mõtlevad veel paljud linlased, kellega ta on vestelnud.

Munakivitee jääb autot raputama

Vastuseisust hoolimata ei kavatse linnavalitsus munakivitee rajamist katkestada. Töö läks Väike-Turu tänaval lahti esmaspäeval.

Viljandi abilinnapea Malle Vahtra sõnul on tema poole pöördunutest olnud munakivitee vastu vaid Tiit Maisa. Samas asfaldi vastu esitas talvel protesti kolm Kauba tänaval elavat inimest.

Nii Malle Vahtra kui ehitust juhtiva osaühingu Tavt juht Ivar Sova kinnitasid eile, et munakivitee tuleb kvaliteetne ja vastupidav. Samas tunnistas Sova, et siledaks seda kuidagimoodi ei saa.

«Kui töömehed tänavale lati peale panevad, on see täiesti loodis, aga loomulikult on kividel vuugivahed ja selline tee jääb alati raputama,» selgitas Sova.

Küsimusele, kui kaua munakivitee üsna tiheda liiklusega Kauba tänaval vastu peab, Sova otsesõnu vastata ei osanud. Küll aga avaldas ta lootust, et raputav tänavalõik võtab tulevikus sellel teel liiklejaid vähemaks ning paljud autojuhid otsivad vanalinna jõudmiseks mõne teise tee.

Malle Vahtra sõnul peetakse ka plaani keelata suurtel veokitel vanalinna sõitmine ning kaupa tuleks hakata sinna vedama väikeste pakiautodega. Sova selgitust mööda ongi munakivitee suurimaks ohuks veokid, mis võivad kive tee seest välja keerata.

Vahtra kinnitusel otsiti Kauba tänavale sobivat kattematerjali väga pikalt. Kui jaanuari keskel ütles linnavalitsus, et selleks saab asfalt, siis vahetult enne töö algust andis linn pressiteates teada, et ehitatakse munakivitee. Abilinnapea ütles, et oli mitme kuu jooksul vestelnud paljude ekspertidega ning otsinud parimat lahendust.

Põhjalik remont välistas asfaldi

Ivar Sova esitas sama aja jooksul linnale eri katete kohta mitu hinnapakkumist. Kõige odavam oleks olnud asfalt, ent see oleks välistanud tee põhjaliku ümberehituse, sest muinsuskaitseamet nõuab Kauba tänava rekonstrueerimise korral juba keskajal rajatud ning tsaariajal uuendatud kivisillutise taastamist.

Tiit Maisat paneb imestama, et kui paljudes teistes linnades on munakiviteed muutunud aastate jooksul üsna siledaks, siis Viljandi samalaadsed tänavad on väga konarlikud ja neil on ebamugav ja raske kõndida.

Ivar Sova arvates peab Maisa siledatest munakiviteedest rääkides silmas klompkive, mis on ühest küljest tahutud. «Meie ehitame sisuliselt põllult korjatud kividest, nii nagu need looduses on,» selgitas Sova.

Tavt tegi sel aastal linnale hinnapakkumise ka klompkivist ja graniitplaadist tänava ehitamiseks, kuid need katted osutusid üle jõu käivalt kalliks.

Näiteks graniitkivist plaatidega tee oleks tulnud peaaegu poole kallim, samas kahtlustab ehitaja, et seitsme sentimeetri paksused plaadid jääksid tiheda liiklusega Kauba tänavale liiga nõrgaks ning vuugitäide ei suudaks neid kinni hoida.

Sova arvutuste kohaselt valmib Väike-Turu tänav jaanipäevaks ning Kauba tänav juuli keskpaigaks.

Tagasi üles