Nii kui linastub populaarne film, joostakse ka lauamängudele tormi

Sten Mahov
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Juku mänguasjakeskuse vanemmüüja Kerttu Varise sõnul on lauamänge kogu aeg hästi ostetud.
Juku mänguasjakeskuse vanemmüüja Kerttu Varise sõnul on lauamänge kogu aeg hästi ostetud. Foto: Elmo Riig / Sakala

Lauamängud on nii laste kui täiskasvanute seas ajast aega populaarsed olnud, ent viimasel ajal on nende müüki suuresti mõjutanud reklaamid ja filmid.

Viljandis leiab kõige esinduslikuma valiku lauamänge Uku keskuses asuvast Apollo raamatupoest. Selle juhataja Tiina Gabrieli sõnutsi on saada sadu mänge ja neid tuleb üha juurde.

«Meil on välja pandud eelmise nädala lauamängumüügi edetabel. Need on pigem väiksematele lastele, kuid näiteks «Reis ümber söögilaua» on juba peremäng,» rääkis ta.

Suure osa lauamängude karpidel on küll ingliskeelsed tekstid, ent kõigil neil on kaasas ka eestikeelne juhend.

Korraldatud on esitlusi

Küsimuse peale, mis on selles poes praegu kõige uuem lauamäng, pakkus Tiina Gabriel esialgu, et see võiks olla eestlaste väljamõeldud jalgpallimäng «Superfut», mis on praegu väga menukas, sest varsti on ju tulemas jalgpalli maailmameistrivõistlused.

Talvel leidis kaupluses aset koguni selle mängu tutvustus. Nagu juhataja ütles, poldud säärast üritust varem korraldatud. «Mängijatel läks hästi, aga laiemat huvi see siiski ei äratanud,» tõdes ta. Samas ei välistanud müüja, et sääraseid demonstratsioone tehakse ka edaspidi.

Hiljem tuli välja, et uusim mäng poes on hoopis «Professor Tempus». See on Gabrieli selgitust mööda kaardimäng, milles laotakse kaarte kolme kuhja ning alustaja otsustab, kas seda hakatakse tegema kahanevas või kasvavas järjekorras. Kuhjad vahetavad iga ladumiskorra järel omanikku ja võidab see, kes on suutnud mängu lõpuks koguda kõige enam liivakelli.

Gabrieli sõnutsi on viimasel ajal valikusse lisandunud mitmesuguseid loodusteemalisi mänge, näiteks Eesti lindudest. «Need on väga head lindude tundmaõppimiseks,» nentis ta.

Eesti-teema on hinnas

Apollo poe juhataja on märganud, et lauamängud on iseäranis populaarsed noorte seas. «Leidub seltskondi, kes ostavad neid üheskoos suure koguse ja mängivad need siis läbi. Ja kui esimene osa on olemas, ostavad teise ka,» rääkis ta.

Kõige ostetumad lauamängud on Tiina Gabrieli jutu järgi klassikalised «Alias», «Monopol» ja «Reis ümber maailma». «Eestlaste väljamõeldud Eesti-teemaliste mängude vastu tuntakse suuremat huvi kui Ninja kilpkonnade mängu ja muu seesuguse vastu.»

Kuigi enamikku lauamänge soovitatakse täiskasvanutele ja lastele alates eelkoolieast, leidub ka neid, mis sobivad ühe- kuni kolmeaastastele või siis näiteks alates 12. eluaastast. ««Riigimeestes» on küsimused poliitika ja poliitikute kohta ning vastuseid lihtsalt peab teadma, muidu ei saa mängida,» tõi müüja välja.

Gabriel on täheldanud sedagi, et lauamängude menukust mõjutab, milline film parasjagu kinos jookseb. Näiteks kui linastus animafilm «Lennukid», oli suur huvi nii selle lauamängu kui puslede vastu.

Centrumis tegutseva Juku mänguasjapoe lauamänguvalik on Apollo omaga võrreldes tagasihoidlikum. Seal leidub palju mänge väikelastele ja sekka ka klassikalisi lauamänge.

Mängivad igas eas inimesed

Vanemmüüja Kerttu Varis nentis, et lauamängude ostmine sõltub suuresti sellest, kas neid peres mängitakse või mitte. «Lapsed on tavaliselt meelsasti arvutis, aga kui pere mängib, lähevad ka nemad sellega kaasa,» lausus ta ning lisas: «Ka mina mängin oma perega lauamänge. Noorema tütrega «Tsirkust», sõpradega «Twisterit» ja vanema pojaga «Alias Juniori».»

Noored otsivad Varise tähelepanekut mööda juba konkreetseid mänge ja mõnikord ei pruugi soovitavat ka saada olla. «Eriti popp on praegu kaardimäng «UNO», sest seda reklaamitakse palju. Jõulude ajal küsiti palju sõnamänge. Ja kui poodi peaks tulema suur «Monopol», siis see ostetakse kohe ära.»

Ka Kerttu Varis tõdes, et huvi lauamängude vastu on hooajaline. «Näiteks kui televiisoris oli populaarne «Kelgukoerte» seriaal, küsiti palju seda mängu.»

Püsivad müügihitid on Juku müüja sõnutsi ikka «Reis ümber maailma» ja «Tsirkus». Samuti on popid sõnaseletusmäng «Alias» ja sõnamäng «Scrabble».

Aeg-ajalt satub poodi ka neid, kes tahavad mõnda lauamängu, kuid ei tea, millist valida. «Paljud tulevad kinki ostma ja ütlevad, et tahaksid midagi arendavat. Kui küsin, kas lauamäng sobiks, vastatakse jaatavalt,» kõneles Varis. «Seejärel peab välja selgitama, kui vanale mäng läheb, sest päris noortele on ju omad, peamiselt pildimängud, mis treenivad hästi ka mälu.»

Lõpetuseks tähendas Kerttu Varis, et lauamängud on poes legode ja nukkude järel populaarsuselt kolmandal kohal.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles