Juhtkiri: Tummad tunnistajad

Sakala
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Elmo Riig / Sakala

Järgmisel nädalal peetakse kõikjal Eestis surnuaiapühi. Vähemalt kord aastas, jaanipäeva eel teevad paljud eestlased korda ka kaugemate sugulaste rohtuma kipuvad kalmud — isegi need, mis asuvad Eesti teises servas. Väga praktilise meelega võib küsida, mis läheb lahkunuile korda see, et nende viimne puhkepaik sai taas kord rehitsetud ja värske begooniaga ehitud. Ilmselt polegi toonela teed läinutel elavate pingutusest võita rohkem kui elavatel endil. Me räägime austusest surnute vastu, ent tegelikult näitab see hoopis lugupidamist meie eneste vastu. Kalmistukultuur on meie inimeseks olemise mõõdupuu.


Kindlasti mängivad selles rolli omad paikkondlikud ja rahvuslikud tavad. Nii ei maksa surnuaia pühalikku rahu hindavatel eestlastel kirtsutada nina õigeusklike kombe üle võtta esivanemate haual üks mälestusnaps või pidada maha isegi väike praasnik. Nomaadielu elanud rahvaste järeltulijaile tundub kõige ilusam see, kui neile kalli inimese kalmuküngas loodusega pisitasa üheks saab. Vahemere maades seevastu ei peeta paljuks oma kustumatu armastuse märgiks lausa väikseid mausoleume rajada.

Meie mõtteviisist, temperamendist, päritolust ja ajaloost kõnelevad kombed on küll erinevad, ent üks on sama igal pool: traditsioone, millised need ka poleks, tuleb austada. Kõikjal maailmas teatakse, et surnute tagant ei varastata ja nende mälestust pole ilus pöörata enda kasuks. Kahe maailma vahelisel väraval tuleb käituda väärikalt. See on kui etteantud lõiv väravavahile, kellelt me kunagi ise läbipääsuluba ootame.

17. juuni «Sakalas» oli juttu sellest, et Viljandi surnuaedade prügikastidesse sokutatakse olmeprügi. Sellise teguviisi õigustuseks ei saa tuua rahanappust, sest niimoodi üritatakse vabaneda ka näiteks vanadest teleritest, mida jäätmekogumispunktides tasuta vastu võetakse. Pigem on põhjus kalmistukultuuri puudmises.

Surnuaiad võivad olla küll vaiksed kohad, kus meie tegudele häälekaid tunnistajaid ei ole, ent on enesepettus arvata, et seal endale tühisust lubades saame elavate seas väärikad olla.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles