Helistaja saab kutsuvat tooni kuulata vähem või kauem

Aivar Aotäht
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Aivar Aotäht

Vahel juhtub, et liigse müra tõttu kuuleme oma telefoni helinat liiga hilja ega jõua enam kõnele vastata. Osalt võib põhjus peituda aga hoopiski telefonifirmas.

Kas olete tähele pannud, et mõnel numbril helistades võite kutsuvat tooni kuulda päris pikalt, aga mõnel teisel näib see aeg jäävat märksa lühemaks? Ja ma ei pea siinkohal silmas seda, kui teine pool ise kõnest keeldub.

Avastasin selle erinevuse tänu kolleegidele, kes vahel oma telefoni töölauale jätsid ja ise ära läksid. Ühtäkki tajusin, et ühe kolleegi telefon laulab märksa kauem kui teistel. Tundus ebatõenäoline, et põhjus peitus vaid helistajate kärsituse astmes.

Lihtsad katsed andsidki vastuse. Nimelt võib kutsuv toon kõige kauem kesta Tele2 võrku helistades, järgnevad EMT ja Elisa. Nende vahele jäävad Elion ja Starman.

EMT: 60 sekundit

Helistades EMT võrgus olevale mobiiltelefonile, laseb operaatori keskjaam kutsuda kuni minuti, enne kui kõneüritus automaatselt katkeb.

Minu katsed andsid kutsuva tooni kestuseks küll umbes poolteist sekundit vähem, aga nagu ütles EMT avalike suhete juht Kaja Sepp, on ametlikult kindlaks määratud 60 sekundit. Erialatermin ütleb selle kohta «B-poole vastuse ooteaeg».

«Meie hinnangul on 60 sekundit mõistlik pikkus,» põhjendas Sepp just sedamoodi valitud ooteaja kestust.

Elisa: 45 sekundit

Elisa juhatuse liige Andrus Hiiepuu ütles, et Elisa võrku helistades on kutsuva tooni kestus 45 sekundit. Sama tulemuse andsid ka katsed.

«45 sekundit on keskjaama parameetriks valitud seetõttu, et see toetab kõnekanalite ressursi optimaalset kasutust, pakkudes kliendi jaoks mõistliku pikkusega kõnele vastamise ooteaega ning arvestades seejuures ooteaja mõjuga vabale kõneressursile,» põhjendas ta.

Hiiepuu väitel kinnitab statistika, et 45 sekundit on piisav aeg, mille jooksul enamikule kõnedest kas vastatakse või lõpetab helistaja ise enne seda ootamise. Ta lisas, et seni ei ole firmasse jõudnud sel teemal ainsatki kaebust.

Tele2: 45 ja 120 sekundit

Lihtkatsed Tele2 võrku helistades andsid kutsuva tooni kestuseks kas paar sekundit alla kahe minuti või hoopiski vaid 45 sekundit.

Tele2 Eesti kommunikatsioonijuht Hans Saarvelt selgitas, et selle firma võrgus ongi kaks kutsuva tooni kestust. Tõsi, pikem intervall on keskjaamas seadistatud täpselt kahele minutile ehk 120 sekundile. Reaalsuses võib see paar sekundit tema sõnul kõikuda sedamööda, kuidas võrk keskjaamaga ühenduse saab.

Saarvelt märkis, et kui Tele2 telefoninumbrile on tellitud vastamata kõne teavitus, on kutsuva tooni pikkus 45 sekundit.

«Ülejäänud juhtudel on kestus kaks minutit,» lisas ta. «Nii on see kogu aeg olnud. Ükskord lihtsalt otsustati, et kaks minutit on piisavalt pikk aeg, et inimene jõuaks kõnele vastata. Kes muidugi ei viitsi nii kaua oodata, saab ju selle alati varem lõpetada.»

Elion: 60 ja 180 sekundit

Lisaks kolmele mobiilsidefirmale mõõtsin ära ka Elioni ja Starmani lauatelefonile helistamise ooteaja pikkuse. Elioni võrgus vältas kutsuv toon minuti, aga võib juhtuda, et saate toru otsas oodata lausa kolm minutit.

Ettevõtte avalike suhete juht Marek Unt selgitas, et Elioni telefonivõrgus sõltub vastuse ootamise aeg telefonijaamas rakendatud standardist ja on eri tootjate puhul erinev.

Näiteks Siemensi telefonijaamades rakendatakse ühe-, Ericssoni jaamades aga kolmeminutilist ooteaega. Undi andmeil on Elioni võrgus valdavalt kasutusel minutiline ooteaeg.

«Ehk on aga huvitav teada, et kui kõne läbib Elioni võrgus oma teekonnal numbrist A numbrini B eri jaamu, määrab vastuse ootamise aja see jaam, mille taimer on kõige lühem,» rääkis Unt. «Kui kõne algatatakse Ericssoni jaamast ja lõpetatakse Siemensi jaamas, katkestab kõne Siemens, mille vastuse ootamise ajaks on üks minut. Juhul kui kõne algab ja lõpeb Ericssoni jaamas, võib vastust oodata kolm minutit.»

Elioni avalike suhete juht lisas, et Euroopa telekommunikatsiooni standardite instituudi nõuete kohaselt võib telefonivõrgus olla lühim vastuse ootamise aeg isegi 30 sekundit, ent sagedamini on selleks siiski üks minut.

Starman: 60 sekundit

Nagu Elioni puhul, nii mõõtsin ka Starmani võrgus olevale lauatelefoninumbrile helistades kutsuva tooni kestuseks 60 sekundit.

Ettevõtte kommunikatsioonispetsialist Kristi Reiland kinnitas, et täpselt ühe minuti pikkuseks see intervall ongi määratud. «See on optimaalne kõnele vastamise aeg,» hindas ta.

Reiland lisas, et Starman nimetab kõnealust ooteaega telefoni kutsungiajaks ning inglise keeles kasutatakse terminit ringing timeout.

ERANDID

Telefonifirma seatud kutsuva tooni tavaline kestus võib muutuda kliendi tellitud lisateenuste tõttu.

• Siinkohal pole võimalik anda lühidalt ühest vastust kutsuva tooni pikkuse erandite kohta, kõik sõltub firmast, teenusest ja kliendi valikust.

• Kõnealuses kirjatükis tõi ühe oma peamise erisuse välja Tele2. Samuti  näiteks võimaldab telefonivõrk kasutada tingimuslikke suunamisi, mille puhul saab klient ise määrata kutsungiaja pikkuse etteantud ajavahemikus.

Allikas: Sakala

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles