Poliitikud hakkasid tasuta bussisõidu pärast võitlema

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Praegu on üle 65-aastastel viljandlastel võimalik valida, kas võtta täiesti tasuta kaart, millega saab sõita kuus kümme korda, või maksta seitse eurot ning sõita  kuu jooksul linnaliinibussiga nii palju, kui süda soovib. Tõenäoliselt saavad eakad suvest alates sõita täiesti tasuta, kuid üleüldist tasuta bussisõitu linn pakkuda ei suuda.
Praegu on üle 65-aastastel viljandlastel võimalik valida, kas võtta täiesti tasuta kaart, millega saab sõita kuus kümme korda, või maksta seitse eurot ning sõita kuu jooksul linnaliinibussiga nii palju, kui süda soovib. Tõenäoliselt saavad eakad suvest alates sõita täiesti tasuta, kuid üleüldist tasuta bussisõitu linn pakkuda ei suuda. Foto: Marko Saarm / Sakala

Keskerakond tahab juba detsembris luua Viljandis komisjoni, kes hakkaks tööle selle nimel, et viljandlased saaksid linnaliinibussides tasuta sõita. Võimuliit peab seda ettepanekut populistlikuks.

Viljandi volikogu esimehe Randel Läntsi sõnul on raha järgmise aasta eelarves juba jaotatud ja kõigile linlastele mõeldud tasuta bussitranspordi korraldamiseks seda ei jätku.

«Vähemalt kaheksa aastat linnavalitsusse kuulunud Helmut Hallemaa (Keskerakonna Viljandi piirkonna juht – toimetus) peaks seda väga hästi teadma ja mitte ajama inimestele puru silma,» teatas Länts.

Tasuta ühistranspordi teema tõstatanud Helmut Hallemaa väitis aga, et tema eesmärk on kokku kutsuda komisjon, kes hakkaks tasuta bussiliikluse küsimusi läbi arutama ning arvutaks kokku sellega kaasnevad kulud.

«Komisjon ei tähenda, et kohe järgmisel aastal peaks Viljandisse tasuta ühistransport tulema,» toonitas ta. «Oluline on sellega seonduv läbi arvutada ja arutada.»

Linna kulud suurenevad

Randel Läntsi arvates peaks linlastele antavate sõidusoodustuste üle hakkama aru pidama veebruari algul. Et alles detsembris käivitus täielikult uus soodustuste andmise kord, tahaks Länts ära oodata vähemalt kahe kuu andmed, et teemat edasi arutada. Kõigile tasuta sõidu õiguse andmist ta ei poolda, küll aga tahetakse see tagada üle 65-aastastele linlastele.

Alates detsembrist kehtib linnas üle 65-aastastele inimestele uudne sõidusoodustus: kõik soovijad saavad linnavalitsusest endale plastkaardi ning võivad valida, kas sõidavad kümme korda kuus täiesti tasuta või maksavad poole perioodikaardi hinnast ning sõidavad seitsme euro eest 30 päeva jooksul nii palju, kui soovivad.

Praeguseks on linn välja andnud üle tuhande kaardi ning tänavu kulub eakate sõidusoodustuse andmiseks eeldatavasti 58 000 eurot. Järgmise aasta kuluks on arvutatud 146 000 eurot.

Kui poliitikud otsustavad anda tasuta sõidu õiguse kõigile vähemalt 65-aastastele linlastele ning seda soodustust kasutaksid vähemalt pooled sellesse vanuserühma  kuuluvatest viljandlastest, võib Viljandi rahandusameti juhi Marika Aaso arvutuste kohaselt juhtuda, et linna kulu kerkib üle 200 000 euro. Aaso rõhutas, et tegemist on prognoositava summaga, sest täpset kulu pole praegu võimalik välja arvutada.

Tasuta ühistransport kerkis Viljandis päevakorrale enne valimisi, kui sotsiaaldemokraadid ning Keskerakond tõstsid esmalt fookusesse pensioniealistele linlastele tasuta sõidu õiguse andmise. Isamaa ja Res Publica Liit (IRL) tuli seejärel välja ideega pakkuda tasuta transporti kõigile linlastele.

Täielikku priisõitu ei tule

IRL-i kuuluv Viljandi linnapea Ando Kiviberg tuletas meelde, et tasuta ühistransporti pakuti programmis klausliga, et sellega tuleksid kaasa uus vald ja riik.

«Selline ülesanne pole linnale üksinda jõukohane,» ütles ta. «Praegu jätkame nii, nagu on koalitsioonilepingus kokku lepitud, ning mul on hea meel, et Keskerakond meid selles osas tagant utsitab.»

Sotsiaaldemokraatide ja IRL-i sõlmitud võimulepingu kohaselt peaksid Viljandis tasuta sõita saama kõik üle 65-aastased viljandlased ning puuetega inimesed. Suure tõenäosusega rakendub selline soodustus saabuva aasta suvel.

Keskerakonna pakutava tasuta ühistranspordi töörühma vastu polnud Kivibergil aga midagi. «Kui midagi tahetakse välja uurida, siis uurime koos,» sõnas ta. Küll aga pidas linnapea mõistlikuks lükata uurimise algust pisut edasi, et oleks statistilist materjali, mille põhjal järeldusi teha.

Tagasi üles