Aasta tagasi alustas Sakala poekettide toidukorvi maksumuse võrdlemist. Läinud nädalal selgus, et nii tavahindu kui sooduspakkumisi arvesse võttes tuleb see endiselt kõige madalam Maximas.
Kes võtab toidupoodides kõige suurema võidu?
Kui eelmistel kordadel panime toidukorvi kokku 16 tavahinnaga kaubast, siis sel korral lisasime nende hulka kõikvõimalikke soodustooteid.
Et umbkaudu iga kolme kuu tagant ilmuv hinnavõrdlus on lugejatelt elavat vastukaja pälvinud ning paljud on öelnud, et inimesed käivadki poes peamiselt soodushinnaga kaupa ostmas, otsustasime koostada kaks tabelit ning neid siis omavahel võrrelda: kui suur tuleb hinnavõit.
Kummagi võrdluse puhul ei ole vaadeldud kindlaid kaubamärke, vaid kirja läks iga poe kõige odavam piim, leib, sai ja muu kaup. Toodete puhul näitame kilo-, liitri- või tükihinda, sest osa neist on müügil erisugustes pakendites.
Odavaim Maximas, kalleim Selveris
Tavahinnaga toodetest sai kõige odavama ostukorvi kokku Maximas. Seal läks see maksma 24,50 eurot. Eelmise korraga võrreldes oli aga hind 1,07 eurot kõrgem.
«Kahjuks ei oska öelda, kust see tõus tulla võis,» lausus Maxima avalike suhete suht Erkki Erilaid. «Peame tarnijatega hinnaläbirääkimisi ja arendame oma kaubamärke, mis annavad säästu reklaamikulude arvelt,» selgitas ta, kuidas kauplusekett hindu madalal hoiab.
Maximale järgnesid Säästumarket 24,78- ja Rimi 27,36-eurose toidukorviga. Samas tuli Säästumarketi toidukorv 4 eurot odavam kui eelmisel korral.
«Põhjusi võib olla erinevaid. Palju sõltub see üldisest turuolukorrast. Lisaks pingutame, et olla Eesti odavaim jaekett. Rimides on meil samuti järjepidev programm «Hinnad võtavad alla»,» rääkis aktsiaseltsi Rimi Eesti Food kommunikatsioonijuht Katrin Bats.
Kui eelmisel korral maksis toidukorv kõige rohkem, 32,38 eurot, Meie Leola kaupluses, siis nüüd osutus see kalleimaks Selveris, kus selle eest tuli välja anda 31,69 eurot.
Küsimusele, millega võib põhjendada kauba eelmise korraga võrreldes 62-sendist kallinemist, vastas Selveri turundusdirektor Ruth Aarma, et tegelikult pole hinnad tõusnud.
Siinkohal tuleb mainida, et võrdluse tarbeks suure koguse kauba hulgast odavaimaid tooteid leida pole lihtne. Esmalt tuleb jälgida kilohinda, sest kaubad on erisugustes pakendites, kõik tooterühma kaubad ei ole paigutatud ühte kohta ning tihti on suurem kogus ning sageli ka soodsaim kaup inimesele silmaga nähtavale kohta pandud. Lisaks on väiksemates poodides hinnasildid ruuminappuse tõttu üksteise otsa liigutatud ning seetõttu on raske toodet ja hinda kokku viia.
Meie toidukauplustes kliendikaarti ei ole
Sakalaga suhelnud inimeste jutust saab järeldada, et kliendikaardid ja kampaaniate ajal hulgi ostmine annavad märkimisväärse hinnavõidu. Võrdlusest tuleb välja, et hinnavõit oleneb kauplusest ning ulatub 1,61 euroni. Meie toidukaupluste ketis ei ole aga üldse kliendikaarti, seal rõhutakse niinimetatud kollastele hindadele.
Soodushinnaga kaupadest sai kõige odavama koti kokku Maximast, kus see maksis 22,89 eurot. Järgnesid Säästumarket ja Rimi. Maximast sai niisuguse kotitäie 1,61 eurot odavamalt kui tavahindadega kaupa ostes. Säästumarketis tuli hinnavahe 0,82 eurot.
Eelmisel teisipäeval olid kalleimad poed soodustoodete hinnavõrdluse järgi Selver 30,65- ning Koidu A ja O 30,64-eurose ostukorviga.
Eesti tarbijateühistute keskühistu (ETK) turundusdirektor Andres Lember tõdes, et põhjus, miks Konsumi, A ja O ning Maksimarketi rea peal pole kliendikaardiga või soodustooteid ostes märgatavat hinnavõitu, peitub selles, et hinnavõrdluse tegemine sattus ajale, mil Viljandi tarbijate ühistu poodides oli just üks kampaania lõppenud ja teine polnud veel alanud. «Tavaliselt on meil paljud tooted siiski kampaanias,» nentis ta.
Viljandi tarbijate ühistu turundusjuht Kristo Mägi saatis ajalehele eelmisel kolmapäeval alanud kampaania toodete hinnad ning neid arvesse võttes sai kolmes poes ostukorvi kätte 0,99 kuni 1,35 eurot odavamalt kui tavahindu arvestades. Ehk siis samasse hinnaklassi nagu Rimi, Selver ja Säästumarket.
«Kindlasti oleks võit märksa suurem, kui välistada ostukorvi hinnavõrdlusest kaubanduskettide private label’i tooted (omamärgitoode – toimetus), kuna need eristuvad turul leiduvatest analoogtoodetest oma madala hinna poolest, mis tuleneb suurtest ostu- ja tellimusmahtudest ning madalatest tootearendus- ja turunduskuludest,» selgitas Mägi. «Juulikuuga võrreldes oli novembrikuu hinnavõrdluse suurim mõjutaja kartuli 50-protsendiline odavnemine.»
Rimi kommunikatsioonijuht Katrin Bats tõdes, et kui võrrelda protsendiliselt tava- ja kliendihinda, siis viimati nimetatu on ikkagi alati hea pakkumine. «Võrreldes kampaaniahindadega on see üldjuhul veel soodsam,» lausus Bats.
«Aga tabelis toodud 1,61 eurot on ka juba päris suur võit. Lisaks kogub selle pealt punkte,» lisas Maxima pressiesindaja Erkki Erilaid.
Selveri turundusdirektor Ruth Aarma kinnitas, et Partnerkaardiga saab klient Selveris igal juhul hinnavõidu.
Kuigi alljärgnevad tabelid ei pretendeeri sajaprotsendilisele tõesusele, peaksid need andma ülevaate poodide hinnakujundusest. Lisaks ei arva me, et inimesed, tabel näpus, poodi tõttavad, sest hinnad muutuvad iga päev.
Hinnavõrdlust näeb loole lisatud tabelist.