Margus Haav
muusikasõber
See pole pelgalt muusikafilm, vaid ajalooline dokument. Vähe on Sex Pistolsi taolisi bände, kes panid nii karmi matsu paljudele tõekspidamistele ja kõigutasid oma kolme duuri lugudega konservatiivse ühiskonna alustalasid. Veerand sajandi eest sähvatanud punkpaugu lained kajavad tänaseni vastu eri muusikastiilidest ja popkunstist, rääkimata maailmatunnetusest.
Sex Pistolsi liikmed ei tundnud nooti ega pidanud viisi. Valu ja masendus vajas ikkagi vallapäästmist ja päev-päevalt said püstolid järjest kuumemaks sõnaks. Uus trend oli sündinud. Plaadifirmad kaklesid nende pärast. Bändi liider Johnny Rotten oli antistaar, vastand tollal valitsevatele värvitud ja puusi nõksutavatele sätendavates kostüümides androgüünsetele poptähtedele.
Enamikule inglastest sai punk aga hirmsamaks sõnaks kui kommunism või hüperinflatsioon. Sex Pistolsi liikmed ei võinud end tänaval näidatagi, Rottenit lõiguti ükskord näiteks tõsiselt nii ilettide kui matsheetega.
Julien Temple tegi 1980. aastal Sex Pistolsist filmi "Great Rock'n'Roll Swindle", mis oli keskendunud bändi vastuolulisele sensatsioonimaiale mänedzherile Malcolm McLarenile.
Kakskümmend aastat hiljem tehtud "Roppus ja raev" on asendanud tollase nihilistliku iroonia emotsioonivaba reaalsusega. Punk sai meedia mängukanniks ning põhimõttelised antikangelased said staarideks, kelle iga sammu jälgis trobikond provotseerivaid leheneegreid.
Pungi moeikooniks tõusmine hävitas liikumist, nii nagu iga revolutsioon sööb lõpuks oma lapsi. Filmi tarbeks uusi intervjuusid andnud bändimeeste nägusid ei näidata muide kordagi, nad on otsekui varjud oma pöörasest minevikust.
Temple on kokku pannud äärmiselt huvitava filmi. Bändi esimestest sammudest kuni traagilise hääbumiseni kaameraga jälginud mehe materjal on üdini aus ja realistlik. Näeb hulgaliselt rariteetseid kaadreid. "Roppus ja raev" on hariv lugu kõigile, olenemata sellest, kas olete kunagi haaknõela ebatraditsioonilises kohas kandnud või mitte.
"Roppus ja raev" ("Filth and the Fury").
USA/Suurbritannia 2000.
Re©issöör Julien Temple.
Teisipäeval kell 22 ETV-s.